AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.784

m3 e46 Nya bussningar

Är på gång att köpa nya fjädrar, dämpare och krängningshämmare.

Är det då läge att också byta bussningar?
I sådana fall, vilka bör bytas och vad finns att välja på?

Leif

Visa användare
28
schaat
BMW M3 -13
Kolla med FORZA, jag var där och pratade med dom om nya fjädrar och dämpare och då sa dom att jag skulle byta bussningar också. Kommer dock inte ihåg vilka.
Vad ska du köpa för fjädrar och stötdämpare? Jag har testat några olika och har nu Koni enkelt justerbara sport stötdämpare och Eibach fjädrar.

Samma sak med krängningshämmare. Jag har nu installerat CSL krängningshämmare eftersom de bakre Eibach och H&R var för hårda för mitt chassi kit.

Det som är viktigt vid byte är att ha nya avpassade bump stops till stötdämparna och fjädrarna. Jag använder alltid nya monteringsdetaljer och bussningar när jag ändå byter.

Till de bakre stötdämparna kan jag rekommendera Rogue Engineering RSM (Rear Shock Mount) istället för original och CSL bump stops med en speciell gummi disk som skyddar bättre.

Fram så kan man köpa nya fjäderbenslager om man nu inte ska köpa justerbara camber plattor om du köper ett coil-over kit.

Till krängningshämmarna så fungerar original bussningar men man bör byta ut de främre fästena till stål ifrån CSL istället eftersom original aluminium tenderar till att gå sönder.

De bussningar som man bör kolla är RTAB (Rear Trailing Arm Bushing) som ofta går sönder. Några har installerat Powerflex eller Delrin men dessa kräver underhåll och många har spruckit.

Så jag använder original RTAB men med förstärkningsplattor som begränsar rörligheten i sidled och stressen på bussningarna. Dessa kan man köpa ifrån Turner Motorsport eller Ground Control (se bild nedan).

Länk

/RS2
Rogue Engineering RSM (Rear Shock Mounts)

Länk

/RS2
Ge
639
George.K
330ci - 02
Nån som har länkar på kräningshammare från uuc? hört att uuc produkterna ska vara bra, RS2? Kommentar?
George,

Deras krängningshämmare är nog OK men inte deras länkarmar. Personligen skulle jag aldrig köpa något ifrån UUC pga deras affärsmetoder och ägaren Rob.

/RS2
Ge
639
George.K
330ci - 02
Ok RS2. Jag har inte gjort affärer med det företaget så jag kan inte svara på den frågan riktigt.

Jag vill ha en bil som ska kunna ta kurvor ganska fint, vad ska jag köpa för prylar då?

Jag kommer ihåg att du hade skrivit ett mail till mig mannen, det vart så länge sen så jag har glömt vad du skrev "skäms"

Eibach då?
RS2,

Jag har kollat på andra trådar och snackat runt lite och kommit fram till att för mitt behov (kör på BMW Sportclubs banträffar plus lite till) blir något av nedanstående ok. Tänker lägga beställning nästa vecka, dvs efter BMW SC:s Mantorpträff.

Som första alternativ:
Stötdämpare, Koni enkelt justerbara sport stötdämpare
Fjädrar, Eibach Pro
Krängningshämmare, CSL plus CSL-fästen i stål
Camber plattor, justerbara från Turner Motorsport
+ bump stops och eventuelt förstärkningsplattor enligt ditt förslag.

Som andra alternativ:
Utgå från Bilstein PSS9.

Som tredje alternativ:
Utgå från AC Schnitzer Sport.

Frågor:
- Har du CSL krängningshämmare både fram och bak eller har du kvar original bak?
- Var inne på Turner Motorsport för att söka efter förstärkningsplattorna. Kan du mig länken?
- Är Rogue Engineering RSM (Rear Shock Mount) bump stops?
- Passar de justerbara camber plattorna från Turner Motorsport till första alternativet?

Leif

George,

Eibach och H&R gör nomalt bra produkter och har likvärdiga krängningshämmare. Men kolla dimensionerna jämfört med original (dvs hur mycket hårdare de är). Kolla också om du hittar någon med exakt samma bil som dig och vad de har för erfarenheter då Eibach och H&R ibland har lite olika inställnings möjligheter. Sedan så passar även krängningshämmaren fram ifrån E46 M3 som kan vara ett alternativ.

Mvh,

/RS2
Leif,

Jag har haft Eibach fram och bak men det fungerade inte med de relativt hårda bakfjädrarna som jag har. Så nu har jag CSL krängningshämmare fram och original M3 bak. De som har Bilstein PSS9 har varit nöjda med Eibach fram och bak men det beror på att Bilstein fjädrarna bak är relativt mjuka.

RTAB (Rear Trailing Arm Bushing) Limiter/Stability Kit
Turner Motorsport: Länk
Ground Control: Länk

RSM (Rear Shock Mount) är de bakre övre stötdämparfästena. Om du inte byter dessa och använder original nya RSM så kan du använda förstärkningsplattor ifrån Z3 eller ifrån Rogue Engineering.

Rear Shock Mount: Länk
RE RSM Reinforcements: Länk

Eibach Pro, Bilstein PSS9 och AC Schnitzer Sport har alla samma storlek (samma diameter som original) på de övre fjädervarven så att man kan använda original främre stötdämparlager. Turner Motorsport Street Camber Plate passar med alla dessa och jag tror de även har andra fjäderskålar till Eibach Racing fjädrar. Jag är dock osäker på om de förändrar höjden något.

TMS Street Camber Plate: Länk

/RS2
Leif,

Bump stops är genomslags gummi som används för att skydda chassi, hjulupphängning och stötdämpare vid genomslag (fjädrarna står helt ihop eller stötdämparna går i botten). Dessa måste anpassas både i längd och hårdhet till fjädrar, stötdämpare och sänkning (fjädringsväg). Jag använder de kortare CSL bumpstops (4) tillsammans med modifierade gummi plattor (5) också ifrån CSL för att passa med RE RSM. Jag kan försöka ta någon bild om du vill veta hur jag modifierat dem. Gummi plattorna ifrån CSL (nummer 5 på bilden nedan) kommer med brickor avsedda för original RSM men dessa tar jag alltså bort eftersom de inte passar med RE RSM som har andra mindre brickor mot bussningarna.

Länk

/RS2

Grubbe
RS2, varför gillar du inte Rob och UUC?

Med mig var dom iallafall väldigt tillmötesgående.

RS2,

Utförligt svar, tack för det!

Leif
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.