|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte en 328i Touring på en svensk MRF återförsäljare i Enköping för 4 veckor sedan. Redan på väg hem så tändes vattenlampan, varav mitt temprament fick mig att åka till min verkstad för att kolla läckage. Det visade sig vara kylaren som såg ut som en banan under till. Jag hade tur som hade 1Års garanti från försäljare så jag tog bilen till en BMW återförsäljare och de bytte kylare + vattenpump på garanti. Och samtidigt bad jag dem kolla varför bilen gick ojämnt på tomgång vid kallstart, de konstaterade att det var min vanos enhet (m52TU)och att de aldrig varit med om nått liknande. ( Ett återkommande problem gällande BMW verkstäder) Jag ska byte denna enhet i veckan på garanti men personligen tror jag inte att detta är problemet. Bilen går ryckigt och i vissafall dör den på tomgån när bilen är kall. INTE ANNARS -Zel | |
|
tändspole ? stift ? BMW- När du älskar att köra |
|
|
ang. tomgången så finns det en tråd om det. // M.v.h. Daniel |
|
|
Enl verkstaden hade Diagnossystemet gett felkoder på avgaskammen, nått om att den reglerat för sakta eller nått. Inga felkoder på vartalsgivare lr lambda sonder, lmm osv. Tändspolar sa han inget om, vet inte om tändspolar ger felkoder? -Zel |
|
|
Kolla så inte bilen drar in tjuvluft, vid insuget och slagarna efter luftfilter, finns en lite slang som går in på den grova nere vid insuget, den var dålig på min bil, då gick den dåligt på tomgång, men bla tändfel som följd. |
|
|
det ska jag kolla upp, tack för tipset. Jag återkommer efter vanos bytet för info. -Zel |
|
|
Tro det eller ej, men äntligen är vanos enheten bytt...och det var på tiden, för under de senaste veckorna har bilen gått sämre och sämre på tomgång. Anledningen att det blev en så lång väntetid var att ett av dreven var "restade" enl BMW. Arbete + material = 12000kr. Tur att garantin täckte den utgiften. Nu till om mitt problem med tomgången återstår, jag var väldigt skeptisk till att det skulle kunna vara vanosenheten eftersom den gick bra på när den väll blivit varm och alla felsymtom försvann efter 5 min körning. Men peppar peppar så är tomgången stabil även om den inte är 100% enl mig (Min senaste bil var en lexus is 200, och den kunde man nästan ställa en femma på högkant på motorn under tomgång) den dippar inte i varv, den dör inte, och ryckigheten under "svag accerelation" mellan 1200-2000 rpm är som försvunna. -Zel |
|
|
ja tur att du slapp betala vanosbytet då. finns en tråd om dippande tomgång när tempmätaren just har paserat det blåa. en del har fått bort det genom att uppdatera programvaran. Men åker man på bmw så verkar dom flesta ha fått felkoden på avgaskammen eller insug och bmw har sagt att man ska byta kamaxelgivare. har själv detta problem på min bil. ringde bmw och han hade haft samma fel på sin, och då byte han kamaxelgivaren och problemet var borta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.