AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.111

Byta spindelleder är ingen lek!

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Ja, som ni kanske fattar så bytte jag en spindelled idag. Började ta av hjulet, av med styrstaget, bort med muttern som håller spindelleden. Bra tänkte jag, bara slå ur spindelleden,,,,,,NOT! (slog i en halvtimme innan jag gav upp).
Satan vad den satt, var bara att skuva loss hela länkarmen, sätta in den i en press (tur att kompisen äger en verkstad), och hitta rätt distanser så man kunde få ur skiten. Ja, det gick ju iaf.
Och så hade jag så tur att kompisen som jag var hos hade en distans som passade så jag fick i den nya spindelleden (6 tons tryck), så det gick ju skit bra iaf,,,, trodde jag. När jag fått tillbaks länkarmen ser jag att damasken på spindelleden var skadad, så kan väl ge mig fan på att det skulle vara något,, se hur länge den överlever iaf då.
Så dit med allt o så,,,, tro fan att bulten till krägningshämnaren går av!
SATAN, bara av med den, och få bort den bit som var kvar,, lättare sagt än gjort, efter ytterligare 30min så var iaf det klart, och till slut var allt tillbaks, (inklusive hjulet). Så skönt,, men trist att iaf veta att det finns risk att man åker på att byta den snart igen, och skadan på damasken var allt för stor.

Så det jag jag råder er som inte har provat detta, lossa länkarmen och ta med den och spindelleden till någon som har utrustning, för man gör nog inte detta själv hemma garaget! Det tog mig 3½h att göra det (endast byte av en spindelled), nästa gång går det antagligen mycket fortare, men det är bra trist när allt ska krångla.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det hade varit bra att berätta vad det handlar om för bil.

Är tätningen till spindelleden trasig ska du nog inte räkna med en livslängd över ett år...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
bmw 325 coupé -94 (E36 alltså).
Nej, att livslängden är kraftigt forkortad är jag tyvärr medveten om. Men att slippa det där glappet var värt dem dryga arbetstimmarna, så kan ta skiten en gång till, men helt klart väldigt deprimerande att göra ett arbete i "onödan".
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
tog 10 min att få min spindelled bytt på min e36, på verkstad
haha vet hur de känns, brukar kunna strula riktigt jä*la ordentligt där vid styrstagen. bytte styrväxel till e36:an för några dagar sedan, tog nån timme det.

Mvh Simon
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Cruser: Hade jag vetat hur jag skulle göra från start, så hade det kanske inte tagit mer än 30min, och inget går sönder, som det alltid tycks göra.

Men lämnar man in det så brukar dem väl oftast byta hela länkarmen väl?
För att det gör mycket fortare så blir det iaf billigare i slutändan för kunden. En kompis gjorde detta på sin för 1-2 år sedan, verkstaden bytte båda länkarmarna när dem bytte spindellederna. Då det skiljer ca 700kr mellan bara spindelled och hela länkarmen så tjänar man väl på att byta hela då man lämnar lämnar in på verkstad, då det kostar från 600-1000kr/h. Och har inte verkstaden en press själva, så kan det ju dra iväg i tiden antar jag. (Kan mycket väl ha fel också ;O)

OCH alltid när man menar, och när (Inte om, för alltid är det något som går sönder) så är det antingen söndag, eller så kl för mycket så inget är öppet. Så underbart när sådant händer!
ca
42
cancerman
318i -88
325 ia -91
gassvets är ganska bra att ha vid ett sådant tillfälle som du beskriver ovan bara att värma en liten stund så släpper skiten!!!
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Okej! Men hur gör man när man ska tillbaks med spindelleden då? Är det bara att värma på länkarmen igen och sedan så hoppar spindelleden i utan elaka ord och annat?
Jag kommer nog iaf nästa gång att plocka bort länkarmen och sätta den i pressen istället, då det "bara" är 5 skruvar som håller dne på plats, dock sitter en av dem väldigt drygt till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.