AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.163

Fjäderbrott vid provkörning 740

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Jag provkörde en E38 740 härom dagen. När jag ville sätta på sommardäcken istället för vinterdäcken inför provturen upplyste säljaren mig om att samma morgon hade vänster framfjäder brustit plötsligt. Enligt verkstan så var det ingen fara att köra vidare men borde åtgärdas snart. Nåväl, sommardäck på och iväg bar det.
Märktes lite på vinglig gång att fjädern saknade en bit så jag tog det väldigt lugnt.
Mitt på returen, 90-väg i sakta mak så smäller ta mig fasiken höger framfjäder också av men nu säckar bilen totalt ihop och det är helt uppenbart att det inte ska köras en meter till.
Änglavakt hade man väl som såg till att jag inte drabbades på hemväg några tiotusen fattigare....!
Deppigt för säljaren som inte precis är nerringd av köpare....
Men hörni, hur stor är sannolikheten att båda fjädrarna smäller på samma dag ???
Kan detta ha förorsakats av att bilen är krockad och chassi-sned ?
Ganska nyligt gjord hjulinställning dessutom ...
Inga tecken tydde på att den fått någon smäll och såg allmänt sjysst bruksig ut annars. Mystiskt.... hade inte gått mer än 20 tusen mil enligt svenska papper som verkade stämma.
Är fjädrarna en svaghet på E38 ?
Hur ofta byter ni fjädrar och dämpare ?

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Japp jag har bytt fjädrar fram på bekants 728i -96... Bägge två fram hade gått av! livsfarligt! ca 16000 mil.. så de är nog inget unikt med det.

BMW CS #5139
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Instämmer, 16000 mil är inget direkt ovanligt för fjäderbyte.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jag upptäckte vid bromsskivsbyte att höger framfjäder var av på min numera sålda 540iAM-95 med 159tkm, två andra Tyska bilar, båda VW, en Scirocco GTi-83 med 143tkm, och en T4 Doka 2,5-95 med ca 100tkm hade även dom fjäderbrott, så jag skulle säga att det är sånt som händer.

Mvh Stephan
Vad kostar nya fjädrar?

Min har rullat 13 300 nu, kanske borde vara på den säkra sidan och byta innan de rasar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.