AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
956

750-95 med backväxelproblem

Hej Forumet,
idag hände något väldigt otrevligt.
När jag skulle backa bilen, så lade backväxeln av helt sonika, dvs den går inte i läge !!
Gasade lite mer än vad man ska göra men ändå....!!!??
Alla andra växlar går, dvs P,N och Drive, men backa går inte alls !!
Har överhuvudtaget aldrig varit något problem tidigare...!

Hjälp, vad har hänt ????

Mvh

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du en jäkla tur är det plastkulorna som sagt upp sig och då fått ett ovanligt fel .
Har du otur har backen rasat. Den här lådan är okänd för att paja backen om man busar med den.

Tar ner tråget och spana efter flisor, hittar du nått så är det inte bra...

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
ökänd ska det vara...

Ge mig en edit-knapp

Försöker igen med mer info.
Det hörs på motorns tomgång att lådan reagerar, det låder lite dovare än när P lr N är ilagda, OCH, gasar man till, (vilket kanske inte är så bra), men då rör sig bilen några decimeter...!??
Det låter inget ovanligt alls i övrigt, framåt går bilen precis som den ska !??

Någon ???

Mvh

Glömde en fråga...

Kan backen paja fastän lådan funkar i övrigt oklanderligt ??
Borde det inte finnas någoit annat symptom mer...??

Mvh

273
Pärlan
BMW 523i -96
Byt växellådsolja samt låt BMW nolla växeldatorn. Finns säkert en sån som går att nollställa. ;)

Paap Reeder
Läser man i vstboken för en 4hp22 står det så här:

POSITION R
Kein R-gang

1) Schaltgestänge zwischen Schalthebel unde Getriebe falsch eingestellt P=> einstellung berichtigen

2) Ölsieb verschmutzt => Ölsieb auswechsel

3)Kupplung B zerstört. In diesem Fall auch kein 3. Gang => Getriebe austauschen

4) Bremse D zerstört. In diesem Fall auch keine Motorbremswirkung in Position 1, 1. Gang => Getriebe austauschen

5) Kupplung E zerstört. In diesem Fall auch keine Motorbremswirkung im 2. und 3. Gang und im Position 1, 1. Gang => Getriebe austauschen

6) R-Gang-Sicherung bleibt in Funktion => Steuergerät austauschen

... av detta kan man förstå att med tester av "det funktioner som fungerar" så kan man dra slutsatser av vad som hänt.

Vill varna för att varva mer än max 1500 rpm i R-läge för skulle det vara Ölsieb och lådan plötsligt får tryck ... kommer det att skramla aluminiumbitar ner på backen.
Å andra sian tror jag inte på Ölsieb heller för ett sådant fel kan knappast komma plötsligt och förbli kvar.

Förutsätter rätt olja till rätt nivå och mätt på rätt sätt.
Förutsätter också att växellägeswiren är rätt justerad.
Förutsätter även att kontakten är helt torr och fin både nere vid lådan och uppe vid handtaget.

MVH /// Paap R
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag kan säga att plast kulorna är det inte... det ger andra symptom.

Det är inte heller någon 4hp22 låda (lådan i BMW 750 E32) utan det är en 5HP30 låda som sitter i 750i - 95 (E38).

Dessvärre har denna låda en underdimensionerad tryckreduceringsventil som gör att trycket i lamellhuset blir för högt, vilket resulterar i att lamellhuset spricker. Problemet uppstår oftast i samband med kraftigt gaspådrag under backning, ett mycket kostsamt problem som ger precis de symptom du beskriver. Det billigaste borde vara en utbyteslåda. Ta ner tråget och spana efter flisor.

___
Bilbloggen: Länk
52
håbba
530 XD E61 LCI 07
När jag köpte min 750 95:a var lådan helrenoverad till en kostnad av 23.000 plus moms, symptomen var detsamma som på din backen hade helt plötsligen lagt av utan förvarning eller missljud medan driven fortfarande fungerade. Detta hade uppstått av ett havererat lammellhus som jag för övrigt fick se, låsringen som håller hela paketet hade givit med sig.

Håbba
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.