|
|
|
|---|---|
|
Fick idag för mig att montera mitt öppna filter (Jamex) på den nyinhadlade 325 -88.. sagt o gjort! Men när jag startade bilen o lät den gå på tomgång så dog den bara.. (aldrig gjort förut) Så jag startade bilen igen o varvade upp den lite, och hörde hur det lät som att den nästan "misstände".. Det var inga problem att varva upp bilen, det gick som vanligt.. men direkt när man släppte gasen och lät den varva ner så började den hacka igen och dog.. Likadant om man varvade upp den, och sedan höll den på lite varv (2000 rpm) så började den hack, och sedan gå ner i varv för att dö igen... VAD ÄR DET FÖR FEL?! Luftmassemäteren sitter fortfarande kvar.. Fick dock höra av en vän att jag skulle montera filtret, och sedan ta bort plus polen från batteriet och låta databoxen "nollställa" sig.. Är det något som kan verka vettigt?! Tack på förhand! //MVH Martin Ivarsson 325iM "Tuned by SpeedCenter" | |
325Ci |
nollställa nån databox har ja aldrig hört talas om.. du har antagligen satt luftmassemtaren fel eller nått...provs sätta fast den nån annanstans.. lycka till! |
| Nej nej, det sitter på rätt sätt.. Precis som på denna bild: www.dalhems.com/luftfiltersidor/luftfilterbilder/pkfilter/PK013A.jpg ... Ingen annan som vet vad det kan vara? | |
325Ci |
aha...e30...hmmz...kan inte så mycket om den modellen alls...men lycka till =) |
| Jag har inte för mig att din data box är addeptiv, men låter det vara osagt, men är du säker på att allt sitter fast, så du inte har glapp kontakt i någon kabel? | |
|
ja då, ingen glapp kabel.. Den ända kabeln som finns är den som går till luftmängd mätaren, men den är det inget fel på eftersom bilen går lika bra som vanligt när jag bytte tillbaka till orginal luftburken... 325iM "Tuned by SpeedCenter" |
|
|
Jag tror det där fenomenet har med din luftmängdmätare att göra. Det skulle kunna vara som så att klaffen inne i mätaren får lite svårt att stabilisera sig när luftflödet blir såpass fritt, den fladdrar helt enkelt. Bränsleblandningen blir inte stabil och då går motorn som den gör. Jag är inte helt säker på detta. Har varit med om samma sak på en opel. Hur man exakt gjorde då vet jag inte men på nått vis så såg man till att själva klaffen inte blev lika lättrörlig, dock inte mer än att motorn fortfarande svarade på gas lika fort som innan... who dares wins... |
|
|
Mycket konstigt, har själv haft öppet filter på en E30 och nu på min E36, på bägge har det bara varit "bolt on" Mvh Patrik 325i -92 |
|
Mojse |
Haru pratat med dahlems, dom om nån måste ju veta... |
|
Hmm... Tjuvluft brukar ju göra att den går som en påse nötter på tomgång... Kolla att det blev tätt mellan bälgen och mängdmätaren. Jag har själv en E30 med chip + open-air. Den har gått bra ända tills för någon månad sedan. Nu går den lite ojämnt på tomgång. Jag tänker byta luftbälg då den ser lite sliten ut. |
|
|
Ja.det är väldigt viktigt att det är tätt!!!Får bilen tjuvluft så går den dåligt eller så startar den inte alls!!Min förra 520i -83 hade en spricka på gummislangen och då gick det inte att få igång den...lycka till! Mvh Ricke |
|
323E21terror |
Jag hade problem när jag köpte min bil så var man tvungen att varva 4000rpm konstant för annars dog den..inte så konstigt då gummislangen hade glidigt av. Jag vet även att små sprickor gav upphov till och gör det fortfarande att bilen måste mata på startmotorn några sekunder extra vid varje tillfälle den är speciellt kall och man vill få igång den. Men andra ord att det är tätt och inte finns några luftläckage är viktigt, men kanske inte lika känsligt på ett elektiriskt insprutningssystem som på mitt mekaniska mem kontrollera mycket noggrant att allt är tätt och dra åt skruvarna lite extra det skadar inte. farten är min drog |
|
Öppet filter ä bara skit. Ger inget,det enda roliga är att det låter lite mer. Vill man det, lika bra o satsa på en annan bil.Jag monterade K&n-s på min(motornord),tomgången blev lustig, fick för jävliga avgasvärden på besiktningen,monterade tillbaka original, bilen går som en klocka,00 på alla avgasvärden. Lägg pengarna på nåt annat istället. |
|
|
Hmm, att någon slang inte håller tätt så den tar tjuvluft kan det ju inte vara då bilen går hur bra som helst med orginal burken.. Men direkt när man sätter på öppna filtret så går den som en påse skit...?=/ Det finns ju inga andra slangar som går till luftburken eller dylikt som kan ta tjuvluft.. Hel mysko.. Har hört med förra ägaren och han har sagt att spridarna är bytta, dock vet han inte till vilka.. Och jag fattar inte varför han bytt dom överhuvudtaget!? Han trodde han att han kunde få ut någre fler hästar ur den eller något? Hur som helst så är det väl luftmassemätaren som känner av hur mycke luft som kommer in, och anpassar bensinen efter det? Och när man monterar på öppna filtret så kommer det in mera luft? Och därgenom så får den mer soppa, men om spridarna är bytta, och flödar mer än vad dom ska göra orginal, så kanske den får för MYCKE soppa och "dränker" sig själv? ...eller är jag helt ute och cyklar nu tro? TACKSAMM FÖR SVAR! ..om ni nu orkar läsa dvs...=) MVH //Martin Ivarsson |
|
|
thorphedo: Jag är inte ute efter några fler hästar, utan ljudet.. Jag vet att man inte får någon direkt efektökning utav bara ett filter (iaf inte på en BMW 325), jag är inte född igår.. Och när jag hade ett filter liggandes hemma sedan en gammal bil, så varför inte pula på det? |
|
|
Luftmängdmätaren som du har, (om det nu är precis en sådan som på bilden) ska ju känna av luftflödet och tala om det för styrenheten så att motorn inte får för fet eller för mager blandning. Fungerande spridare kan inte i sig själv få motorn att gå illa. Om du känner efter på den klaffen inne i luftmängdmätaren så känner du att den är väldigt lättrörlig. Jag tror att det är det som ställer till det. För när du ökar luftflödet genom att exempelvis byta ut filtret så blir den klaffen inte lika stabil som den är med originalfilter. who dares wins... |
|
| pula på... | |
|
Hejs! prova med att justera luftmängdmätaren...Jag har själv monterat ett KN openairfilter på min 323:a och första gången jag startade upp motorn så uppförde den sig ungefär som din...märkligt nog så gick den normalt nästa gång jag startade den.. Du kan läsa här om hur du justerar luftmängmätaren..det gäller Opel här men är ju samma princip som BMW. Lycka till! Länk 7900rpm |
|
|
Det kan inte vara ventilen för bränsleångorna från kolkanistern till insuget som det är ngt fel på ?. Den pajja för mig och då dör bilen på en gång. Kan ju hända att man kommer åt den när man river runt. Zodi@C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.