|
|
|
|---|---|
|
Har glömt av, får man ha dimljus tillsammans med varselljus? | |
|
Varselljus? Vad är det? I min värld finns det bara helljus, halvljus, dimljus och parkeringsljus. Hur som helst, du får ha dimljus tillsammans med parkeringsljus vid dagsljus istället för halvljus. Du får även ha den kombinationen vid dimma, dimljus får aldrig vara inkopplat tillsammans med halvljus. |
|
| jag misstänkar ett varselljus är motsvarigheten till parkeringsljus. | |
| Misstänker jag med, hoppas du inte uppfattande mig som otrevlig, det var inte min mening. | |
|
Prova gärna sökfunktionen, det här var uppe nyss: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Absolut inte Jimmy! | |
|
Varselljus är som namnet säger, lampor som avser att ge bilen synlighet för andra bilar (under dagtid) i länder som t.ex Sverige där vi har lag på tänd belysning. Man använder dom för att undvika att slita ut halvljusen under t.ex sommarhalvåret, varselljusen är oftast 21W lampor i särskild lykta osv, ej att blanda ihop med parkerings och positionsljus (samma sak på p-bilar) som används när bilens ställs upp vid vägkanten i mörker. De lyser dock normalt även under dagtid eftersom de alltid är sammankopplade med bakljuset och tänds när man har halvljuset tänt. Dimljus går också utmärkt att använda som varselljus. FP |
|
|
Varseljus blev populärt på 70-talet när halvljuslagen kom. Som föregående inlägg säger hade man det för att inte slita på halvljusen. Det försvann sedan mer och mer i och med att man i Sverige kopplade "automatiskt" halvljus på bilarna. Jag har skitfula tidstypiska gula varselljus på min 02:a Mats BMW CS #5847 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.