|
|
|
|---|---|
| Hej.Vilken olja ska jag köpa och hur mycket behöver jag?Tacksam för svar | |
|
BMWs egna MTL-2, handlas hos närmsta BMW återförsäljare. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Hej, enl real OEM har alla e39 M5 MANUAL TRANSMISSION S6S 420G som skall fyllas med 1,7 L vid byte. (S6S står för Manuell,6vxl,överväxlad 6:e växel) (420G = 420Nm och tillverkare Getrag) Ang vilken olja du skall använda så är det enklaste att kolla med BMW, det finns olika ettiketter som styr vilken olja som skall användas bla, orange, grön, gul samt lådor utan någon etikett alls. Och nu kan ju etiketten lossnat så om det nu skulle sitta någon där(skall sitta vid påfyllnings pluggen) så kan jag kolla åt dig men det klart enklaste är som sagt att kolla med din lokala BMW verkstad eller någon rek tabell. Lycka till. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
| Tack för hjälpen!Men en sak förstår jag inte,hur mycket ska man spänna bulten? | |
|
Bimmer Seb > M5 e39 har aldrig haft något annat än MTL-LT1 i växellådan från fabrik, numera är den dock ersatt av MTL-LT2. Samtliga nya BMW har denna life-time oljan i växellådorna, olika färger på etiketterna gäller främst e36, e34 och e32 samt i viss mån vanliga e39. I tidigare BMW (utom Getrag 265 / M3 e30 m.fl som skall ha vanlig GL-4 olja) går det att slå i antingen ATF eller vanlig GL-4 olja i växellådorna, givetvis fungerar MTL-LT2 i dessa också. Passa också på att montera en oljeavtappingsplugg med magnet i vid oljebytet. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| Bimmer Seb: 420 Nm? Det rimmar inte riktigt med vad motorn levererar. | |
| Var kan man få tag på en plugg med magnet? | |
|
Tryggve, -ok det är säkert helt riktigt. Mvh //Sibbe |
|
|
Plugg med magnet till växellådan finns hos BMW. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.