AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.296

Ac problem e46

Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
Jag har lite problem med min ac ..jag har haft bilen avställd över vintern och idag när jag var ute och körde så märkte jag att de inte kom nån kyla från fläkten ..jag provade att trycka in och ut ac knappen flera gånger men kompressorn startar inte vad kan de vara någon som vart med om liknade fel ..kompressorn kan väl inte vara sönder på en 6 år gammal bil med med 7500 mil på mätaren

kan vara hål, dvs inget kylmedium kvar. Inget ovanligt att ac går sönder på 6-9 år gamla bilar! Men någon annan har nog bättre koll.
Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
jo men ac kompressorn startar inte så det måste ju vara att det inte kommer fram någon ström till den eller att den är kass ...jag får väl plocka bort den och se om det är nått fel på den

Kompressorn startar väl bara sporadiskt ifall det inte är tillräckligt varmt ute. Men kanske ni har haft lite vårvärme där i Sverige ?
Har det läckt ut kylmedel så att det blir för lågt tryck i systemet startar inte kompressorn. Är väl nån säkerhets grej så att den inte ska pajja antar jag.

/Andreas
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
håller med Perret den skall väl inte gå igång om utetemperaturen är lägre än
de inställda i cupe´n vore ju vansinnigt.
Om du bor i Spanien får du helt bortse från detta inlägg. ;-)
Det sägs ju att man ska köra AC på vintern också (för att den ska hålla bättre (?) och för att avfukta luften). Stämmer det borde den ju gå även då det är kallt ute. Det absolut vanligaste felen med AC är läckage. Gissar fortfarande på det i det här fallet, tyvärr.
ku
56
kulan
120dM-08
Har själv haft och har fortfarande problem med AC.
Bytte kondesorn och packkningar förra våren efter knappt 9000 mil, stenskott och rost.
Nu är det ytterliggare problem....ingen kyla. Nya rep...dyra pengar!
Keiser: Det var det jag menade med att kompressorn startar sporadiskt, den gör det då och då för att slangarna/packningarna inte skall torka eller något (leder till läckage).

Var förresten ute och körde idag, kompressorn gick nog mest hela tiden och det var endast +6 grader. Tror nog också på läckage i det här fallet; om bilen är avställd under vintern leder det rätt säkert till läckage i långa loppet. Kan mycket väl hända att kompressorn inte går igång då. I själva verket borde jag veta eftersom jag har fyllt på kylmedel de två senaste vårarna pga läckage, men minns tyvärr inte :( Min kompressor går åtminstone nu, men kan inte säga om det kommer någon kyla innan det blivit betydligt varmare ute.

Snabbast får du reda på orsaken genom att föra bilen och kollas...
Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
ok jag får väl åka och fylla på kylmedel och se om det blir bättre sen

Perret: räcker det då? Som sagt, blivit rekommenderad att köra med AC jämt för att det ska hålla bättre. Har vi mer problem med ACläckage i Sve jämfört med tex södra europa? Isf, beror det på rost (salt) eller på att vi använder ACn mindre?

Jonais: inte säkert det hjälper med att fylla på köldmedel, det beror på hur stort hål du har. För min del läckte det ut efter någon vecka... Vissa firmor felsöker för en billig penning, kan vara värt pengarna.
Nej, det är inte säkert att det räcker att fylla på. Som sagt så lönar det säga att låta bilen kollas. Med min bil råkade det vara så att läckaget var ganska litet, så en påfyllning räckte hela sommaren och hösten. Möjligtvis skulle den ha räckt längre ifall jag hade använt AC:n på vintern också. Sedan förra påfyllningen har jag kört med AC:n på hela tiden, så få se ifall det hjälpt något. I och för sig var bilen ur bruk en månad förra hösten då mitt "sub frame" problem fixades.

Kolla förresten denna länk för diverse orsaker till läckage:

Länk
korrigering: ...lönar det sig att...

Skulle vara fint med en editeringsfunktion :)
Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
Hittade felet på min ac idag det var högtrycksslangen mellan kompressorn och kondesorn som läckte ...så det blir att investera i en ny sån hoppas den inte är allt för dyr

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.