|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min mor har problem med sin andrabil, den pallar inte att dra runt startmotorn. Jag tänkte nu få tummen ur och fixa detta åt henne, men skulle vilja rådfråga er först. --- Frågan börjar här --- Bilen i fråga är av årsmodell 99 och originalbatteriet sitter i. Batteriet orkar inte dra runt startmotorn när bilen har varit avstängd ett tag (läs: mer än 12 timmar). Därefter är det inga som helst problem att starta bilen med startkablar, och kör man den en stund så kan man starta motorn på nytt utan problem några timmar efteråt. Några varningslampor lyser inte på instrumentpanelen. Innan den började krångla stod den still i någon månad, men innan dess har det inte varit några som helst startproblem. Nu har bilen inte varit igång på 3 månader. Mina amatörslutsatser eliminerar startmotorn som felkälla, men kan det vara så att generatorn på något sätt inte kan ladda batteriet fullt? Min gissning är dock att batteriet har sagt upp sig? Vad tror ni? Finns det något lätt sätt att testa detta? Tacksam för svar, Martin | |
|
Det kan vara något som drar ström när bilen står. Koppla bort ena batteripolen och låt bilen stå så och prova sen att starta efter 12 timmar. /Anders |
|
|
Mycket troligt batteriet. Om bilen står oanvänd mycket så tar det livet av batteriet snabbare än om den används dagligen. Samt djup urladdningar dödar ca 33%-50% av batteriets kapacitet varje gång det händer. Mycket enkelt att mäta med mutlimeter. Starta bilen och mät spänningen vid batteriet. Borde ligga på ca 14-14,4 volt. Kan vara lite lägre till först om batteriet är helt dött. Stanna sedan bilen och ha av alla förbrukare (lampor, raido osv) titta hur snabbt och hur lågt spänningen sjunker. Sjunker den överhuvudtaget under 12 volt så är det troligen batteriet. Om inga förbrukare används alls så är det definitift batteriet. Lycka till! |
|
|
Sex år är lång tid på ett batteri, ta och provbelasta det . Med största sannolikhet byter ni sedan batteriet . Det är billigt i längden att sedan köpa ett bra batteri. /Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.