|
|
|
|---|---|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
I mitt gläjderus idag lyckades jag tyvärr dra hammaren i toppens avgasport (se på Länk och Länk bilderna) dvs i ytan där grenröret monteras emot. Behöver jag oroa mig alls för läckage? Kommer det att tokpysa eller kommer det inte att märkas alls? Glädjeruset kom alltså från att jag lyckades få loss de gamla grenrören med endast en avbruten pinnskruv! Jag hade förväntat fastrostade skruvar och muttrar och precisionsborrning i toppen och massa svärande. En pinnskruv satt dock jäkligt hårt så ett tjugotal hårda hammarslag (gammalt knep - men just ett av dessa hammarslag slant) på pinnskruven gjorde att jag kunde skruva ut den också. |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Visserligen tar packningen emot mycket men om du renoverar toppen just nu,kan du ju även passa på att plana vid avgassidan på en gång! Tror inte du bör oroa dig så länge du inte turbo konverterar!! ;) MVH Patrik |
Paap Reeder |
... jag skulle göra så att jag putsar ner "slag-kanterna" med ett 200-papper utan att röra "kanten in mot avgaskanalen" skadas. Syftet är att inte slaget "lyfter" på packningen. I övrigt tror jag det är lugnt ty själva tätningen sker ju mot den "inre" kanten alldeles vid slaget. Man kan ju även eventuellt lägga dit litet avgaspasta - jag kommer att göra så på mina byxpackningar på M70:ian. MVH /// Paap R |
Abolsut snyggaste lösningen hade ju varit att plana ned det - men hade inte tänk lyfta av topp eller dylikt. Om jag inte monterar bort toppen får man ju kånka dit hela motorn och på något sätt plana med toppen på plats - låter inte så genomförbart - så jag får nog låta det vara som det är. Egentligen var det här ett "byta utgående vevaxel packbox" från början men som redan spårat ur en hel del :-) Tror jag förstår hur du tänker Paap Reeder - se bild Länk - du tänkte att putsa ned kanterna som eventuellt kan finnas kring den gröna linjen men att man inte rör överhuvudtaget något i närheten av den röda linjen? |
|
Ingen fara alls. Se till att det inte buktar ut bara. gör det det så ta sandpapper och slipa ner. Sätt sen ihop och tok gasa dig lycklig.. Mitt åk Länk |
|
| Är det ett skämt eller bmw slangen? Slaget syns ju knappt , bara att montera! | |
:-) Nejdå, bara jag som är överpedantisk. Men för första gången så ser jag mindre detaljer på kort än i verkligheten (brukar ju vara tvärtom - tex med nyanser m.m.) - var tom lite svårt att ringa in det på kortet. Men när man tittar på det i verkligheten så ser man det mycket tydligt och kan känna att det är en ganska stor grop där. Men som alla sagt - inget att oroa sig över. |
Paap Reeder |
... jag skulle som sagt montera efter litet putsning precis som du beskriver med linjerna. MVH /// Paap R |
"Abolsut snyggaste lösningen hade ju varit att plana ned det..." Mmm, man kanske skulle knipa käft så inte farbror Murphy hör en. Gjorde rutinkontroll på tändstiften (har aldrig blivit av att jag byt själv - tidpunkt för byte har sammanfallit med mina enda, 2 st, verkstadsbesök). Gängpaj för tändstiftet Länk på femte cylindern. Iskruvad snett redan vid montering? Har den satt sig som satan själv på 2000 mil? I vilket fall som åker definitivt toppen av nu och in för helicoil behandling. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.