AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.656

vem reparerar motronic styrbox

cl
81
claude
325ia cab91
m535 85
m545 86
530iat 93
som topicen lyder söker nån som kan laga min 745 85 styrbox firma eller privatperson
beskriver även felen om nån har haft nått liknande fel

boxen måste jodas i chassie för att alla spridare ska öppna är inte chassiet jordat så öppnar bara spridare 2och4

motorn går fint på tomgång men vid gaspådrag svarar den inte utan man kan lura upp den i varv genom att släppa på gasen för att sedan trampa på igen ett par gånger

boxen är provad i annan bil så det är inga fel där
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag tror att det blir mycket svårt att hitta någon som kan laga en motorstyrningsbox! Det skulle i så fall vara någon kunnig hobbypulare då!
Har du varit i kontakt med BOSCH i Sverige? Dom om någon borde med sina kontakter kunna luska fram om det är möjligt att laga en box! Prata inte bara med "centralbyråkraten" bakom disken för han vet aldrig något.

Skall jag förstå att bilen alltid startar som vanligt och går bra på tomgång om boxen är jordad? Och om boxen inte är jordad så går motorn bara på cylinder 2 och 4?
Sedan när du gasar så tvekar den?
Stannar den eller går den bara ojämt och vill inte öka i varv?

Du har kollat boxen i en annan bil skriver du! Då har du provat i en likadan bil och symptomen är lika som i din bil? Då har du väl också provat den andra bilens box i din bil också och då gick din bil bra!?

Hur vet du att det är just spridare 2 och 4 som fungerar och inte dom andra?
Hur vet du att det inte är tändningen det är fel på?
Har du kollat att alla jordkablar jordar ordentligt? Inte bara att jordskruven är ordentligt åtdragen utan också att alla anslutningsytor är filad/smärjlade/sandpapprade! Det behövs oerhört lite fel på jordningan för att det skall slå ut hela insprutningssystemet.

Har du mätt motståndet i hela kablaget till insprutningen? Med tiden brukar motståndet öka i kabelskoanslutningar och skarvar som kan spela spratt!?

Har det blivit fel helt plötsligt eller mer och mer under en längre tid?

Om du är helt säker på att det är fel på din box är ett tips att köpa en flaska kylspray. Du sprayar på boxens komponenter en och en så att dom blir iskalla. Efter varje komponent du kylt ner startar du bilen och ser hur den går. Med litet tur så går bilen bra när du kyler ner en viss komponent. Det är i så fall fel på den komponenten. Sedan frågar du en elektronikkunnig kompis vad det är för en komponent och vilka värden den har. Köp en ny komponent tex på ELFA och löd dit den. Starta bilen och håll tummarna!

Men jag skulle satsa energi först på att eliminera andra tänkbara fel som det är mycket troligare att det är!

Per L
mo
8
movex
745iA -84
745iA -84
2002 -74
Hör med Juha Tuoma. Hans tel nr. finns på powerbörsen.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Den har redan varit där, men han gick tydligen bet.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
cl
81
claude
325ia cab91
m535 85
m545 86
530iat 93
boxen är fortfarande hos tuoma ! så jag håller tummarna men det ser inte speciellt ljust ut då det inte verkar vara nått självklart fel
en annan box verkar vara svårt att hitta :(
hittar jag ingen box får det väll bli programerbart sprut (Vems) men då går väl halva sommaren åt innan det är klart
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Vilket nr är det på boxen,(har en flyttkartong med boxar).

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
cl
81
claude
325ia cab91
m535 85
m545 86
530iat 93
vet ej nr men kan beskriva den

strax över dubbelt så stor som en vanlig 535-325 dubbla kontaktstycken svarta ovala plast grejer på sidorna skruvade aluminium lock i ett gutet chassie

om du har en så blir jag LYCKLIG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.