AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.380

325-92 bogserade hem idag..

Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Jag var och körde igår med några kompisar, lite hårda accerlationer blev det ju men ingan direkta överbelastningar av motorn. Så när vi stannade på parkeringen hörde ett rasslande (ungefär som när en lift i en skidbacke går över hjulen typ..)
har låtit så nån gång tidigare men försvunnit efter ett tag. Tempen var ok och allt tickes ok så vi körde vidare så efter ett tag tystnade det, dock var nästa problem fort där..Ett tjutande liksom från en generatorrem eller fläktrem skulle jag tro så vi började dra oss hemmåt. Då började helt plötsligt batterilampan lysa och några sekunder efter försvann servon, vi svängde in på en mack direkt och såg då att tempen var stigande påväg mot rött. Stängde av direkt och kollade och så att remmen lagt av och att det rann vatten från framsidan av motorn. Min gissning är vattenpumpen men vad annat kan det vara?

Vad bör jag byta i samband med att man lika tar upp och kollar?

Om det är pumpen:
1.Vad behöver jag montera bort i motorrummet för att komma åt ordentligt?
2.Hur länge upskattar ni att det tar?
3.Vad skulle en verkstad ta för jobbet ca?

ÄR VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!

BMW 325i -92
bytte v-pump på min E30 för inte så länge sen... då tog jag bort kylaren och fläkten... bytte fläktkoppling samtidgt när jag ändå höll på.

det tog ca 3-4 timmar att byta den för mig...

ca
42
cancerman
318i -88
325 ia -91
det kan va multiremmen som håller på att ge upp låter det som i alla fall eftersom allt krånglade på en gång!!
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Låter helt klart som att remmen är slut. Med tanke på att generatorn och servot började gnälla.
Men topplockspackningen och toppen kan ju vara körda nu. Men testa att byta rem och se hur den går.

___
E36 325i
E30 318i
Jag trivs bäst på sladd.
Lars Jakobsson
Instämmer med föregående..

Hade exakt samma problem (Bortsett vattnet) på en 325tds, det var remmen.
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Problemet löst!

Bytte vattenpump, den tidigare var orsaken till vattenläckan och mittbulten var glapp vilket tyder på ett totalhaveri av den förra. Köpte ny multirem, termostat och spännrullen också, kostnad 1300kr allt köpt på bmw. Nu går allt perfekt och alla missljud är borta, har kört över 10 mil hittills och allt fungerar som det ska. Jag bör kanske tillägga att tempmätaren aldrig kom in på rött haverikvällen dvs motorn gick aldrig varm.
Skönt att ha bilen i drift igen kan jag dock säga!
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Glömde säga att anledningen till remtjutet var att vattenpumpen gick tyngre och tyngre tills remmen till slut kuggade av axlarna och slutade därmed driva servon och generatorn-därav symptomen.
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Skönt att det inte blev dyrare!

Att den slirade pga belastningen makes sense :)

___
E36 325i
E30 318i
Jag trivs bäst på sladd.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
var sitter multiremmen? kostar den? kan v-pumpen vara ras utan att vattnen rinner ut?
min bil började rassla å småtjuta när ja stanna på parkeringen imorse på jobbet, bogsera hem den precis....kan den vara remmen/v-pumpen? har aldrig gått mot rött...
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Mutliremen är den du ser bakom fläkten (den enda rem du ser alltså). Vattenpumpen kan går sönder utan att det läcker vatten. Min dog i somras, då är det bara skovveln/"propellen" som gått sönder (fallit sönder, då det torkat sönder etc, tydligen ett vanligt fel på E36). Det svåra att byta är att få loss fläkten, sedan flyter det på ganska bra.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
hmm den rämmen byttes på verkstad för 2 mån sedan...
vad kostar v pump? vad måste jag lossa för att komma åt? kan man byta de själv? om man inte e mekaniker mena ja
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
någon som kan hjälpa mig?
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Remmen är jätte lätt att byta om man är två pers och en insexnykel.
Fyra händer underlättar en hel del.

Jag och min far bytade den på uppfarten på 10 minuter på min bil.

Vattenpump har jag inte bytat men skulle inte kunna tänka mig att det är jätte svårt. Kanske ska man byta den i förebyggande syfte snart. Bilen börjar sakta men säkert närma sig 20 tusen mil. Inte så skoj om vattenpumpen går i sönder när man är långt hemifrån :-(
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
var sitter kamkedje spännaren? svår att byta? lång tid? kostar de på verkstad?
Kamkedjespännare + jobb på verkstad 900kr
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
på stora BMW då eller? vad kostar spännaren? går den köpa på mekonomen/micro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.