AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
859

Sändar o mottagarmodulen för org. larmet

Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Hej.

Jag är ny här på forumet för 5-serien.
Jag har en 01:a 520iA Touring E39.

Har sedan ett par månader tillbaks sedan vintern kom haft problem att larma av bilen ibland.
Det går alltid att larma på bilen med nyckeln. Jag har testat att initialisera nycklarna men detta har inte gjort någon nytta.
Problemet finns alltså med båda org. nycklarna.
BMW i Solna har läst ut felminnet gällande larmet och endast hittat ett flertal larm på Klämma R (1ggr), Dörrkontakt förardörr (1ggr), Lutningsgivare (9ggr), Radio/ultraljuds-kupéskydd (11ggr) och bakrutekontakt (11gr). Dom nollstälde detta minne för att kunna felsöka bättre i framtiden då denna avläsning av felminnet inte gav någe tydliga svar. Jag har själv aldrig upplevt att bilen larmat.
BMW säger dock att detta skulle kunna bero på problem med sändar o mottagarmodulen som hanterar kommunikationen mellan nyckel o bil. Jag skulle själv vilja hitta denna modul för att kontrollera dåliga lödningar på kortet. Jag vet inte vart denna modul sitter, vore glad om någon kunde beskriva detta för mig.
Vet inte heller om denna kan kopplas ur utan att behövas programeras om för nycklarna.

Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Jag tror mig nu veta vart sändar o mottagarmodulen sitter.

Efter att ha gjort en hel del forkande på internet så har jag funnit att modulen skall sitta på förarsidan under ratten under panelerna.
Jag kommer att göra en praktisk undersökning av detta imorgon.

Nja, mottagardelen (ingen sändare, det är envägskommunikation) bör sitta helt nära antennen till fjärrkontrollen som i sin tur är en del av trådsystemet i ena sidorutan bak. Har för mig att mottagaren sitter vid vänster bak. Sen tas signalerna hand om generalmodul och komfortmodul osv, sitter vid handskfacket. Ommjag minns rätt så är m sinodulen under ratten är till immobilizern med ringantenn i tändningslåset för transpondern i nyckeln osv, men detta påverkar endast startmöjlighet osv.

FP
Nu spökar det, så illa stavade jag inte... hoppas det går att tyda iaf.
De många felmeddelanden som lagrats tyder mera på nån intern störning i systemet, i synnerhet om inga larm förekommit.

FP
Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Tacksam för tipset, men jag hittade dessvärre mottagardelen.

I måndags tittade jag närmre på det här med mottagardelen och försökte hitta den under förarsidans panel i bagageutrymmet.
Den finns inte. Det ända jag hittar är ett fåtal kablar som med största sannolikhet kommer från slingan i vänster sidobakruta.

Har alltså inte kommit någe vart alls. Några mer ideér.

Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Sorry, jag skrev fel i det tidigare inlägget.
Jag har alltså inte hittat mottagardelen.

Kollade i manualen: Mottagardelen sitter på vänster D-stolpe, tillsammans med ena FM-antennens förstärkare, ung. mitt i stolpen. En del av trådsystemet i vänster bakre sidoruta är mottagarantenn för fjärrkontrollen och från mottagar/förstärkarmodulen går sedan signalen till GM (generalmodulen).

FP
Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Hej igen.

Jag han precis ta en snabb titt efter mottagardelen i D-stolpen. Böjde bara bort D-stolpens panel ca 5 cm kollade in bakom den o där tyckte jag att den satt. Nu när jag vet vart den är så skall jag kolla seriöst på denna under helgen som kommer.

Tack

Ry
12
Rydan
520iA Touring -01
Steptronic
Igår tog jag bort hela panelen för vänster D-stolpe bak. Där satt mottagardelen som i tidigare inlägg beskrivits. Den hade 4 eller 5st kablar anslutna till sig.
2st av kablarna var antenkablar och resten troligen ström o övriga signalkablar.
Då lådan inte såg ut att vara isärplockningsbar så gav jag mig inte in på detta.
Jag tog istället bara bort alla kontakter och sprutade kontaktspray i samtliga kontakter i mottagardelen och även i samtliga kabelkontakter.

Nu får jag vänta o se om felet med avlarmning kvarstår eller inte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.