|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
När det gäller vind- och spårkänslighet vill jag än en gång påpeka vikten av rätt hjulinställning. Kör RFT både sommar och vinter och det funkar alldeles förträffligt, dock efter kontroll och justering av hjulvinklar. Själv gör jag hjulinställning varje gång jag köper nya däck, alltså en gång per år. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Fråga till Hoppe, varför köper du däck varje år? /M Min bil: Länk |
|
| Gissar att han kör rätt mycket. | |
|
Hoppe: Har din bil slagit om till 10.000 mil ännu ? Kör RFT vinter och dessa däck är mjukare än de sommar RFT som bilen kom med, vinterdäcken fungerar mycket bra. Dock så sjunger/låter de mera än sommardäcken som nu är icke runflat. Vinter kör vi 225 R17 och sommar 245/45 R17... BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Tegel: Kör mycket. En omgång däck per år blir det, antingen sommar eller vinter. Vill alltid ha fräscha däck, billig livförsäkring enligt mig. Kör RFT året runt. Sim: 12000 mil...and counting... Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
| Kørde en 520d i går. Jag tycker att mycket av kænslan med BMW goa raka sexor førsvinner helt med denna motor, æven om den pinnar på bra | |
|
Beställde idag! om 8-10 veckor får vi se hur fint det känns. /M Min bil: Länk |
|
| Och jag har precis sålt min kommer troligtvis att gå tillbaks till en E39:a med få mil och aldrig sälja biljäveln denna gång. | |
| Varför ska du sälja? | |
| Har kört min 520d Touring -06 i 2000 helt problemfria mil nu, bilen är rolig att köra, rymlig men saknar den kvalitetskännsla som finns i Audi. Men man slipper allt strul med Audis verkstäder. Kollat prestanda (80-120) lite, den är kvick men kanske inte så kvick som BMW hävdar. | |
|
tegel: Är riktigt besviken på körglädjen komforten är bättre än E39:an och den går tystare men är inte hälften så rolig att köra. hade en 530 03:a tidigare har saknat den nåt förjävligt varje dag i 1 års tid nu. Men det är ju bara jag det många tycker säkert att E60 är bättre. |
|
|
Jag tycker att Audis anala fixering på interiörkvalitet är lite osund....;-) Allting beror nog på hur man använder bilen. Jag tror att vi är en ganska genomsnittlig tvåbarnsfamilj; 1500-2000 mil/år, 500 av dem på utlandssemester, resor till och från jobbet och utflykter på helgerna. Ganska mycket stadstrafik. Två små barn. Under mina 18 månader med 525:an har jag saknat två saker; bättre chassikontroll (standardchassi) och bättre lågvarvsvrid, särskilt med folk i bilen. 525:an är perfekt på en fransk Autoroute eller tysklands Autobahn men mindre ball på 90-väg eller till vardags när man vill busa lite på vägen till jobbet. När jag sedan körde en 523 M-Sport med steptronic, föll alla bitarna på plats. Bilen var otroligt skön att köra, rolig, kontrollerad, bekväm. Efter ett par dagars studerande av specar insåg jag att 520d verkade vara snabbare, i vart fall i de register jag använder 90% av körtiden, och dessutom snålare. Drivmedelsfaktorn är ungefär 60-65% av min 525 som jag har idag (mil*förbrukning*bensinpris). Den råa motorn kommer man nog att acceptera när man levt med den ett tag och börjat uppskatta fördelarna med diesel. Så det blev en rejält lyxutrustad 520dT. För ett par år sedan hade jag valt en fetare bensinmotor och skippat utrustningen, idag har jag "lärt" mig vad jag egentligen trivs bäst med. Mognadsprocess? ;-) /M Min bil: Länk |
|
|
Tror bilen kommer passa er perfekt som familjebil och med den körning du beskriver är den super. Mycket klokt att ta 520d istället för 523 tycker den känns betydligt piggare och som du säger speciellt i dom varvtal man oftast kör. |
|
| Glömmde tillägga att jag funderar på en 330d oxå och för första gången nånsin är jag inne på att skippa sportchassi, så du är inte ensam om att vara inne i en mognadsprocess. | |
|
Helt fantastisk. Oerhört imponerad av allting. Länk /M Min bil: Länk |
|
|
Min 520d verkar inte absorbera ojämnheterna på motorvägen lika bra som min gamla 318i. Skall det verkligen vara så efter 7000 mil? |
|
|
520dA ist the shit. Har haft min i 60 mil och tycker motorstyrkan räcker bra. M-sportpaketet tycker jag gör bilen roligare att köra och komforten känns inte sämre än för standardbilen. Om jag lägger farthållaren på 140 drar bilen i snitt 0.7 men i 110 ligger den runt 0.6. It´s better to burn out than to fade away |
|
|
Jag är positivt överraskad BMW 520d, precis som jag var med 320d. Jag kan ha fel, men 520d verkar piggare än 523i. Fast det kan ju ha med förväntningarna att göra. Men enligt uppmätta 'data' skall 520d axa snabbare från 80 till 120 än 525. Dessutom, om jag vill snålköra, kommer 520d ner mot 0.6 lit/mil, fast då måste jag hålla mig inom fastighetsgränserrna! |
|
|
Har kört 65 mil i min nya 520dT. Den går som tåget. Snittar nu ca 0.6-0.65 l/mil. Den ska enl BMW ner till 0.53. Vi får se om det blir så när den är inkörd. Inredningen har ju fått ett rejält lyft i samband med faceliften. Den käns enligt mig klart bättre än i audi A6 nu. Vi valde mellan A6:an, 5 serien och volvo V70 när vi skulle ha ny bil. Svårt val... svar: NEJ. Det var svårare att välja mellan X3:an och 5:an. X3:an är klart rymligare innuti än man kan tro. Med nya diesel 4:an ska den bara dra 0.65 och ändå acca till 100 på 8.9 sekunder. |
|
|
Fan, av nån anledning så postas min inlägg så fort datorn loggar in på forumet. Fel tråd dessutom. It´s better to burn out than to fade away |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.