AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
39.833

e60/61 520d, har någon kört?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
undrar om någon kört nya 520d med automat och har lite intryck att dela med sig av? Hur känns den jämfört med en 523i? Slö?

/M

Min bil:
Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har inte kört 520d, men E90 320d. Motorn är mycket trevlig, och har ett härligt vrid. Jag tycker att den fungerade mycket bra i E90 :) !

Jag har dock kört en A6 2,0 TDI (140 hk / 320NM) och i A6'an som är som femman, går denna motor mycket bra! Den har ett bättre drag än Audi 2,4 177 HK motor och fungerar hur fint som hellst. Så med tanke på att BMW's 2-liters diesel är kraftigare än Audi'ens skulle jag inte vara orolig över att välja denna motor :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
tegel:

Jag har kört manuell 520d E61 och den är helt okej, enligt min mening.
Den känns inte undermotoriserad men visst, 530d eller 535d är ju klart skojigare! :)

Vad det gäller samma motor med automat så tycker jag att det är en trevlig kombination i 320d E90/91. Funkar kanon ihop!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
OK, var kan man hitta info om den nya vägskatten? Är den beslutad? När införs den? Hur mycket kommer exempelvis 520d att kosta/år?

/M

Min bil:
Länk
E6
123
E60
520d aut-06
Hej
Jag har en 520d med aut. Jag har bara kört 200 mil med den, så tiden får visa om det var klokt att köpa en Bmw. Ang. motorns kraft så tycker jag att den gott och väl räcker till. Bilen går tyst och aut. växlar mycket mjukare än mina tidigare bilar med aut.

Det enda felet med bilen är att den är väldigt vind och spårkänslig. Jag har standard storleken på däcken och det är inga RFT. Man kanske blir van men man blir förvånad när man måste parera för att vinden tar i bilen.

Kort sagt jag är mycket nöjd och har inte ångrat att jag köpte en 520d.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
E60, vad vet du om vägskatten? Vad har du för medelförbrukning?

/M

Min bil:
Länk
E6
123
E60
520d aut-06
Tegel, Jag bor inte i Sverige så jag vet inte hur mycket vägskatten blir men den har ju partikelfilter. Ang. förbrukningen så visade bilen 0.85 l/mil när bilen var helt ny, idag såg jag att den visar 0.79 l/mil. Förbrukningen går ner och bilen känns bättre ju mer jag kör. Men förbrukningen är fortfarande för hög men jag tror att det blir bättre när den blir inkörd.
E60: Kör du med vanligt standard chassi? Har sportpkt på min och den går som ett lok på landsväg 200 knyck omän det blåser är inga problem, kan vara ide att byta till det . Den är inte stötig heller.
E6
123
E60
520d aut-06
Mattias h, Jag har vanligt standard chassi. Sportpaket? vad innebär det. Jag hade en Audi A4 som var sänkt 4 cm, den gick mycket stabilt på vägen men det var ett elände så fort man skulle på en färja eller över ett fartgupp. Så jag skulle inte vilja ha en sänkt bil igen.

Jag tog inga lågprofil däck eftersom försäljaren sa att bilen blev så stötig och att det är så dåliga vägar här (fullt med hål i vägarna). Jag hoppas att den blir mindre vind och spårkänslig när däcken fått några mil.

Jag tycker ändå att det är konstigt då jag hade en Audi A6 med vanligt standard chassi och i den kände jag aldrig av vinden.

Jag måste ändå tillägga att jag är mycket nöjd med bilen och jag njuter varje gång jag kör den.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Visst kan man känna av både hård vind och djupa spår men speciellt känslig är inte min bil. Inten sämre än varken den tidigare E39:an eller mot andra bilar i motsvarande klass som jag kört.
E60 tål lågprofil utan att kännas stötig.
Har standardchassie, dock med Dynamic Drive.
E60: Tror den är sänkt 2 cm och så har jag 18" inte alls hård helt perfekt faktiskt. Vet vad du menar med audi provade en A4:a nyss med sportchassi det var den hårdaste bil jag nånsin kört vedervärdig. Tror nog som du att det blir bättre då däcken gått några mil som med v-däcken.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Mattias, nog måste man väl ändå säga att den är hård med sportchassi och 18"? jag menar, för mig (och dig) är den perfekt, den är precis som jag vill ha den. men nog förstår jag varför man köper en bil med standardchassi, speciellt som vägnätet ser ut i sverige idag. för den är riktigt hård, faktiskt inte långt ifrån en M5 E39. däremot är min X5 med portpaket och 19" ännu hårdare....

fast jag känner inte heller igen vindkänsligheten, däremot så tycker jag också att min är lite spårkänslig. jag vet inte om det är för tidigt att stämma in i RFT-hatet då jag bara har kört 100 mil med min, men nog tycker jag däcken låter för mycket på en så modern bil. de Michelin Sport Pilot PS2 jag hade på min M5 -00 var ännu bredare, men ändå var däcksljudet helt frånvarande i den bilen. den hade inte heller det "småruliga" uppträdandet (i brist på bättre beskrivning....) som jag tycker att min E61 har. speciellt på grov asfalt.

när dessa däck är slut, eller jag byter till 19", så blir det inte RFT igen. Då blir det PS2:or och en burk med punkteringslagning i skuffen istället.

Mvh Johan
Johan: Ok kan ligga nåt i det men jag har aldrig haft en bil med standard chassi och jmf med dom andra måste jag säja att det här är det bästa hitills.

Tror oxå att mycke sitter i dessa skitdäck vad är det för däcksmärke på dina, har själv goodyear och dom verkar tillhöra dom bättre rft däcken.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
På de bilar jag kört, både e39 och e60, tycker jag att m-sportchassi är mer komfortabelt än standard. Det är mycket bättre dämpat, inte lika gungigt och bilen beter sig mer konsekvent och kontrollerat.

Jag glider ännu längre från ämnet nu men är det någon som vet om man märker skillnad på m-chassi och sportchassi? Så vitt jag begriper skiljer en hel del komponenter i hjulupphängningarna men jag hade helst sluppit plastpaketet (m) och istället satt dit ett par radialeker 32 och sportschassi.

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ok, för att par dagar sedan lånade jag hem en 520d. Det enda jag inte gillade var motorljudet, annars inget att anmärka. Helt perfekt. 80-120 km/h går som en dans (snabbare än 525i).

Jag körde i en timma, plågade bilen i stan, gasen i botten vid omkörningar etc. Förbrukning: 7,5 l/100. Helt oslagbart. Varvade man stadskörningen med motorväg hamnade man under 7 l/100.

Nu ska jag bara förhandla med BMW, sedan lägger jag order.

/M

Min bil:
Länk
E6
123
E60
520d aut-06
Tegel, Jag tror inte att du kommer att ångra dig. Jag är väldigt nöjd med min bil. Om man köper med hjärna och hjärta så är det ett klokt köp. Det enda råd jag kan ge är att du bör köpa en med aut. om du kör i stan så blir det jobbigt med man.

Ang. motorljudet så är det den bästa diesel jag kört.

Lycka till.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ja, det blir en aut. Trots att co2-utsläppen (och fordonsskatten) ökar från 162-189 g/km (4500 kr > 5900 kr/år).

Och bilens pris med 20 k. ;-)

/M

Min bil:
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nu är ju jag lite partisk, men jag tror att du får igen "plastpaketet" (sportpaketet innehåller ju en hel del annat matnyttigt också....) i andra hand också. titta på E39, de med sportpaket står avsevärt högre än de utan. nu kanske säljaren inte får igen hela nypriset på paketet, men det skiljer ju 20-30' på en bil med sportpaket och en utan. hur som helst, låter som en trevlig bil!

mvh Johan
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
jo jag vet. men det hade kännts lite roligare att ha en "unik" bil utan alla paket. Problemet blir bara att det blir så dyrt att välja fritt. Jag tror jag har räknat på ett 20-tal konfigurationer och med alla kampanjer BMW kör just nu blir det billigast att lasta på alla tre paketen. Och ett panoramatak på toppen ;-)

/M

Min bil:
Länk
Är oxå lite partisk men bilen blir ungefär 5000 ggr snyggare med M-pkt förvandlas från en gubbracer till en riktigt pärla fronten blir bara så grymm. Sen blir den nog mer lättsåld den dan det är dax att sälja. (Fast inte för mig)

E60:
Audi A4:ans sportchassie är mycket lägre än 5-seriens, jag har haft en A4 som skrapade i hela tiden däremot så har jag aldrig skrapat Bmw:n.

Kan rekommendera M-pktet då bilen känns tajtare och roligare att köra men detta är väl en smaksak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.