AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.598

316 problem? Går fett!

gu
11
gunning
320i -89
Tjabba alla BMW ägare tack för att ni finns, ja e ny här! Hoppas att ni kan hjälpa mig med min BMW 316i -89 som ja köpte för 28 kr skattad och besiktigad:) tänkte ha den nästa vinter å dänga med! Just nu smiskar jag bara grus och lägger lakris när den väl går bra! Vilket den inte gör så ofta pga???

De är lite problem med motorn på den. Vet inte va det är den beter sig konstigt går ojämt som att den skulle dra tjuvluft vid insuget men jag har testat med startgas varv talet höjs inte. Den svarar dåligt på alla varv å ibland bara blöddrar den men sen kan den gå bra en liten sträcka när man drar ur den. Ibland startar den inte alls alltod när den gått en bit och är varm, då luktar det massor bensin om den så den surar ner sig. Ibland kan den gå på jätte lågt varv på tomgång sen när man ger gas så dör den direkt.

Ngn som har en gissning på va det kan va?

Det ja testat och gjort är följande: kollat luft filter lyft av luftburken, bytt tändstift kollat slangar till insug bytt rotor och gjort rent fördelar lock. Testat att spraya startgas runt insuget för att se om varvtalet höjs. Tankat i lite tvåtaktsolja i bensinen om de sullle vara ngn spridare som inte stänger helt. Har inte fått ngt resultat av detta.

Det jag funderar på nu är om det kan vara lmm, eller om det kan vara kallstartsinjektorn som hängt sig, om M40 motorn har ngn sån???? Jag hittar ingen iaf!

En annan grej om BMW det finns ju en oilservice lampa med gröna orange och röd lampa hur ställer man tillbaka den när man byter olja? Antar att det är till för oljebyten lr liknade tidintervall? Sen lyser bromsservo lampan hela tiden Ja har fylt på bromsvätska men den lyser iaf va kan de vara har för mig att det finns ngn slags slitvarnare på bromsklossarna?? Kan det vara det? Såg 2 st kablar som gått av på vänsterframdäck antar att det är de va kan jag göra åt saken? Är inte så haj på BMW då detta är min första kör ju 200sx annars på sommaren;P

Oj va lång de blev nu! Hoppas ni orkar läsa och sedan svara med era erfarenheter sen iaf..

Tacksam för svar!

Glad Påsk på er//Marcus

Gaar tills det rasar!
gu
11
gunning
320i -89
Ingen som har några tips??? Vet inte vad jag ska göra!

//Macke
be
17
bemwä
320i Touring -89
för att ställa tillbaka oilservice så måste du ha en ööh. kan man kalla det kontakt som ska stickas in i datorn. sitter under ett lock mitt i motorrummet. kontakten kan du låna av någon verkstad.
th
6
thomas_325i
325i e36 sedan -91.
Hej! Marcus är inte så hajj på just din modell men eftersom att det är en 89- så sitter det väl en lambdasond på din bil?! isånnafall skulle det kunna vara den som dött.Då tenderar bilen att gå fett. har du kollat stiften mm??Hur såg dom ut??
th
6
thomas_325i
325i e36 sedan -91.
Hej igen! ang slitagevarnare så kan det beroende på konstruktion gå att få lampan att sluta lysa om du kopplar ihop kablarna till beläggen! Men kom ihåg att ha koll på belägg slitaget, då det är billigare att byta belägg istället för både skivor och belägg. ;) MVH//Thomas
gu
11
gunning
320i -89
Thomas--> har inte koll på om den har ngn lambda ska kolla upp de under dagen. Men skulle bilen gå dåligt ibland och sen när man varvar på så går den bra! Så länge man inte släpper gasen så går den bra, när man släpper gasen så dör den... Låter det som lamdan?? Ska koppla ihop kablarna till bromsbeläggen idag antog att man skulle kunna göra så..
gu
11
gunning
320i -89
Är det ingen som har mer info?? Har 316i -89 lamdasond?? Har den ngn sorts kallstarts injektor som kan hänga sig? Hur funkar det med automatisk choke på den?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Spridarna eller dess tätningar kan vara boven, speciellt då det luktar bensin om den, för det var väl från motorn och inte bakifrån?

Sedan kan bränslepumpen eller bränslefiltret också fela, pröva nytt bränslefilter, jag bytte mitt efter 11600mil och det kom mycket svart från det kan jag säga, och bilen gick bättre efter det.

JAg har själv problem med att bilen inte går som den ska, den stryps vid 4000rpm och är säker på att LMM är boven, men jag vet mer om detta om ett par veckor då min nya LMM har kommit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.