|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
På min 540 E34 har jag ASC+t. Jag har hittat en diffspärrad klump som jag är intresserad av från en annan 540 E34. Vad behöver jag göra för att detta ska gå att använda? Är det något jag behöver plugga? Finns det någon som gjort detta förut och vet vad som behövs? DANNE Min bil: Länk | |
Paap Reeder |
+T´:et måste "avvaktiveras" ty annars "bryter" du ner slutvxln ty T´:et bromsar ju de slirande hjulen(et) via ABS´n och då båda bakhjulen ifht framhjulen. OBS har inte +T på min så detta är bara teorier. MVH /// Paap R |
|
Frågan är hur man avaktiverar detta bara... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Jag kan inte se något bekymmer att köra ett ASC+T system samtidigt som du har diffbroms... ASC-delen är spinnreglering, så det enda den kan göra är att minska motormomentet om medelvärdet av de drivande hjulen överstiger medelvärdet av de släpande hjulen. Har m.a.o inget alls med diffverkan att göra. T-delen jämför hastigheten mellan de drivande hjulen, och bromsar det slirande hjulet mha ABS:en. Tractioncontrol kallas ibland för "fuskdiffbroms", eftersom mjukvaran måste "se" ett hjulspinn en tid innan den kan besluta om ingrepp, så dessa system är typiskt _mycket_ långsammare än en mekaniskt diffbromsad differential. Dessutom brukar tractionsystemen vara begränsade till mycket låg hastighet, typiskt max 7km/h, så de är inte riktigt att jämföra med en riktig diffbroms utan är mer tänkta om "starthjälp" vid s.k "split-my" underlag (typ isfläck). En mekaniskt bromsad klump bör därför inte vara något problem att använda ihop med en ASC+T enhet, då diffbromsen normalt kommer att göra att T-funktionen inte kommer att se något hjulspinn på enskilt drivande hjul. Mvh. /Kjell |
|
|
Kjell- Så det är bara att byta plats tror du? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
Paap Reeder |
... jo Kjell jag tänkte också så men på min 25% så slirar ju ändå det ena hjulet "litet grand" och (vid ex fullt pådrag över en snösträng) då tänkte jag att +T "griper in" ... men om det är som du säger <7kmh kommer det inte att ha ngn betydelse. Annars vill man ju inte ha ngn +T "inblandning" i snösträngspassagen att +T bromsar ena hjulet. Men som sagt har ingen erfarenhet av annat än ASC. MVH /// Paap R |
|
Det finns ingen säkring till ASC+T som går att koppla ur va? Kanske dum fråga, men nån måste ställa dom med ;) MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
Paap Reeder |
... är nu ute och TROR igen men eftersom +T styr ut hydraultryck till resp bromsok gissar jag att antingen har man ABS med +T eller så har man ingetdera att tillgå ... men då blir Jesperado inte glad ty han kräver ett fungerande ABS. Om han kräver även att ASC skall fungera vet jag ej. Vad man skulle kunna göra är att ta en ABS-enhet från en bil utan +T och det bör väl inte bli några rör över ty bromstrycket styrs ju ut i samma rör +T trycket sedan går i ... om du förstår vad jag menar. MVH /// Paap R |
|
ASC+T och diffbroms gick inte att kombinera på E32 och E34, jag vet inte hur man har löst det på senare modeller. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Och tekniken GÅR att kombinera (vissa hävdar annat), se bara på M-modellerna. | |
|
Stenback- Det finns väl ingen M5 E34 med ASC+T? Eller är jag ute och cyklar nu? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
| Nej, M5 E34 fanns inte med ASC+t, inte heller M3 E36. Nyare M-modeller (E39/E46) har väl mer avancerade system och diffar. | |
|
Anledningen till att man inte kombinerar diffbroms med traction control är av ekonomisk natur: traction control är en s.k "bjudfunktion" i ABS:en som kostar i princip ingenting att realisera, medan diffbroms kräver kostnadskrävande meknik. Biltillverkarna vill tjäna pengar, och skippar därför diffbromsen och öser med tractionmjukvara i ABS aggregatet istället. Ibland motiverar de detta med att de sparar vikt också, är det någon som tror på det? ;-) Mvh. /Kjell |
|
|
Ok. Vad behöver jag göra för att diffklumpen ska passa/funka utan att något pajjar? Är det bara att montera på eller? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
Paap Reeder |
Skall jag vara ärlig så vet´ é fanken. ... alltså om du har både lamelldiff och +T ... kommer du att märka ngn skillnad? Att göra en donut eller att med "gasen parkera i en ledig ficka" på motsatta sidan av gatan tror jag inte kommer att gå ändå så länge Mr +T finns med i spelet. ... obs bara funderingar. MVH /// Paap R |
|
Ok. Någon som vet? Vill inte montera och sen behöva bygga om ABSn eller plugga halva elsystemet bara... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Du kan ju alltid koppla ur ASC+T med knappen! Alternativt kan du koppla om knappens funktion så att ASC+T måste aktiveras med knappen och automatiskt slås av igen då du stänger av bilen. Det finns en beskrivning på bmwtips.com: Länk Mvh, Steaman MB C32 AMG -02 L-R Discovery V8 -01 BMW 316 ti -02 |
|
|
Ok. Tack. Det finns alltså inget som skiljer själva klumparna åt? Tex. inget kontaktstycke på klumpen med ASC+T? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Ursäkta att jag "stjäl" tråden lite. Menar ni att Diffbroms (25%) är bättre än +T? Är det "nästan" lika bra som ASC? Det är bitar jag inte kan så mycket om, vet dock hur de funkar, principen. Har märkt att min nuvarande E34 med diffbroms är mycket stabilare i vinterväglag (kan köra hårdare mm.) än mina tidigare E34:or utan. Har även märkt att, även med halvkassa odubbade v-däck, kommer alltid loss -och det var mycket snö/is i år. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Jag glömde att tillägga att Jah håller med Kjell Svensson om att normal körning så komplementerar ASC+T diffgromsen! Däremot om du tänker drifta eller rita åttor med bilen så bör nog ASC+T kopplas ur med knappen. Mvh, Steaman MB C32 AMG -02 L-R Discovery V8 -01 BMW 316 ti -02 |
|
|
Steaman: Om man försöker drifta eller rita åttor lär man behöva koppla ur ASC+T oavsett diffbromsen, annars kommer ASC att göra momentneddragning tills greppet återkommer = inget släpp att drifta eller rita åttor med ;-) FD-Ormen: Jag skulle säga att diffbroms är avsevärt bättre än traction control (+T), men en bra optimerad spinnreglering (ASC) är avsevärt bättre än diffbroms t.ex vid omkörningar i snösträngen. Tyvärr är jag rätt besviken på åtminstone min E38:as spinnreglering, den reagerar alldeles för långsamt så man hinner få ett rätt rejält släpp, och sedan gör den alltför stort ingrepp så man tappar alldeles för mycket av motormomentet. Detta är den enda BMW modell jag testat spinn på, men jag utgår från att det blivit bättre på senare års modeller. Mvh. /Kjell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.