|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder hur många bar sak man ha i däcken om man har 235/45/17 | |
jimmy/bmw |
Beror på hur du kör om du lastar mycket å så de |
| Lastar inte mycke åker själv nästan jämnt | |
|
Runt tre skulle jag använda. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Jag har samma dimesion och kör med 2,9 bar. Fungerar kanon! | |
|
För moderna lågprofildäck brukar det gälla att kör du med för lågt tryck blir bilen slingrig och sliter däck snabbt, medan vid för högt tryck är det främst komforten som minskar. Hellre för mycket än för lite alltså. Jag kör med 3.0 bar runtom på min tunga E38:a, men det är nog ändå i mesta laget på en 328. 2.8-2.9 skulle jag nog satsat på som lagom. Mvh. /Kjell |
|
|
Rekommenderat däckstryck finns på en dekal i B-stolpen på förarsidan. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| runt 3 bar är det rätta!, men skall man vara noga så kollar man när man har kört en del mil, så får man kanske justera lite, och trycket på b-stolpen gäller ju bara om man har samma däck som satt på när bilen var ny, även om det bara skiljer lite på dimension kan det skilja mycket på tryck! | |
|
Alla däckhandlare jag pratat med är eniga om att de rekomenderade tryck som står angivet på dörrstolpen är för låga. Jag la precis på mina 225/45-17 på min E46 och dom rekomenderade 3,0 i dessa. ___ //Ulf |
|
| Verkar som att de flesta här kör med runt eller knappt 3 bar i däcken. Har ni detta både fram och bak? På B-stolpens instruktion skiljer det ju ganska mycket mellan bak och fram så tänkte bara höra. | |
|
Jag kör samma runt om eftersom jag nästan aldrig kör med ngn större tyngd i baksäte/bagage. Mvh. /Kjell |
|
|
Kör också samma runt om. ___ //Ulf |
|
| 2.9 bar runt om. | |
|
Under helgens besök på Nuerburgring frågade jag en seriöst bantokig tysk om just däcktryck. Han föreslog 2.5 fram och bak med mig + två passagerare på banan, ev något MINDRE bak då en 328 är rätt framtung till mina 17", fram 225/45 resp 255/40 bak. Blev själv lite förvånad, har tidigare fått 2.8 fram 3.0 bak som lämpligt tryck, iofs för vardagsbruk. Någon banåkare som kan kommentera? |
|
|
Menade han inte kalltryck då? Ökar ju en hel del när värmen stiger. Alltså lägre kalltryck inför bankörning än inför normal körning. |
|
|
ILiveToRide: vet faktiskt inte men det är ju fullt möjligt. Vilket varmtryck, eller vad man ska kalla det, är "rätt"? Däcken blev rätt varma och jag tyckte mig uppleva att de blev lite halare när de var riktigt varma. Jag körde med vanliga gatdäck (bridgestone R50A ?). Vilket påverkar fästet mest? Det förhöjda, och därmed ev för höga, trycket eller temperaturen i gummit? Killen som tipsade mig hade för övrigt med sig temperatursensor för att mäta däcktemperaturen efter körning. |
|
|
Jag vet inte riktigt vad som är rätt. Har inte provat så mycket. Men jag håller med om att det nog var temperaturen i gummit som gav halkan, men hur mycket temperatur som byggs upp påverkas av däcktrycket. |
|
| Jag kör 3.0 runt om,135m 18" | |
|
BMW:s rekommendationer grundar sig i att folk faktiskt vill ha komfort och mindre spårkänslighet än något annat i sina bilar. 3.0 är egentligen för mycket om man skall tillgodogöra sig dessa egenskaper, men lågprofil däcken skall enligt utsago "hålla längre då". En livligare styrning och lägre bränsleförbrukning får man på köpet. Fast visst fn* kan det vara jobbigt att ploga runt i svenska dubbdäcksfåror med 255 breda sulor med 3.0 i ringtryck. Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
kör sedan länge med ca 2,2-2,4 med 225/40/18 funkar perfekt och däcken slits helt jämnt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.