AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.106

Styrbox BMW M3 E36 snabb hjälp!

sl
18
sliten
M3 DKG E90 -10
M3 3,2 -97
M3 3,2 Ac Schnitzer -96
tja ska ha ur boxen till mässan.. någon som vet om det är krångligt? eller om de finns någon guide där ute nånnstans som man kan få tag i? tacksam för svar
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hej!

Det är en baggis, men varför?
Styrboxen sitter längst upp till vänster i motorutrymmet om du står framför bilen. Du lossar plastlocket som sitter skruvat mot torpedväggen.
När du ska lossa den stora anslutningen som för övrigt ät den enda så öppnar du bara bygeln och drar ut kontakten...

Har du lust får du gärna kolla en grej på din kabelhärva åt mig!?
Undrar vart kablarna går till höger längst in i motorutrymmet om man utgår från mitten på härvan (under rutan precis) och följer denna åt höger...
En går till den stora snabbkontakten vid säkringsdosan.
En annan grov kabel går till en skruv precis vid säkringsdosan.
Det återstår bara ngn sedan och den jag undrar över är ganska tjock, svart, isolerad och innehåller 4 små kablar...

Vore schysst om du kunde kolla, förstår om det inte är smidigt men kanske...

Mvh.B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
al
499
alaska1
118dA-13
Har de satt upp en bromsbänk på mässan eller har du tänkt chansa? Ganska tufft (eller dumt) med tanke på vad en M3 motor kostar!
ne
171
neno83
328i -98
Han kanske ska ge den till itsfun för chippning eller liknande :S
al
499
alaska1
118dA-13
Skulle aldrig släppa iväg en M3 eller M5 till någon som inte kan verifiera att allt blev OK!

Tror inte han gör det heller - varför skulle någon göra det?
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
alaska1: Har du svårt att läsa eller hatar du Sliten?
Han gör sitt 5 inlägg på forumet & du skiter i att svara på hans fråga, i stället dumförklarar du honom?
Visserligen är du djurgårdare men lite vett & etikett kan du väl försöka visa så här i påsktider..

Z MMM Coupe
al
499
alaska1
118dA-13
Men Anders! Jag vet väl inte vad han ska göra men boxen! Det framgår ju inte av hans mail - eller hur!

Jag bara reflekterar över dumheten som framfördes om att lämna in en box för chippning! Vad händer om något går snett? Om något inte är OK i omprogrammeringen! Den som vill chippa eller mappa ska självklart göra test före och efter på rullar - varför riskera motorras!!!!

Att bry sig om sina medmänniskor är inte att idiotförklara dem utan att stötta dem med tankar och reflexioner UTAN egenintresse! Jag varken säljer eller har några kopplingar till vare sig chipps, mappning eller andra motordelar - till skillnad från andra skribenter på detta forum!
sl
18
sliten
M3 DKG E90 -10
M3 3,2 -97
M3 3,2 Ac Schnitzer -96
boxen lämnas in för byte av chip.. tack för svaren iaf
jimmy/bmw
Vad händer om något går snett? Om något inte är OK i omprogrammeringen.

Alla chip är ju lika det är ju störe riska att något går snett då man mappar en bil för då måste man ju göra allt på nytt varje gång

Den som vill chippa eller mappa ska självklart göra test före och efter på rullar - varför riskera motorras!!!!

exakt vad ska en körning på rullande landsväg hjäpa ifall bilen riskerar att rasa ?
al
499
alaska1
118dA-13
Hoppas allt går bra för dig S! Jag skulle inte vågat lämna in en box bara så där!
sl
18
sliten
M3 DKG E90 -10
M3 3,2 -97
M3 3,2 Ac Schnitzer -96
nu sitter chipet i, ska strax ut o testa :) alaska1, It's Fun lämnar garanti plus att jag vet ingen som de har strulat för innan. Om man då inte sätter i såkallade "kalle-anka chip"...
jimmy/bmw
sliten
Har du provat vad den gjorde 100-200 innan du stoppa i chippet?
al
499
alaska1
118dA-13
Ja se att det strular ibland med chipps har jag hört från många! Att vissa leverantörer hör till Kalle Anka kategorin får stå för dig. Vore kul att veta vilken eller vilka leverantörer du för till den kategorin och motivet till det!

Att det är seriöst att testa bilen innan och efter chippningen verkar då alla hålla med om - ingen påstår åtminstone motsatsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.