AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
962

Småfel på. Parkeringsljus, Navi-läsare, fartkontroll. Behöver tips.

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Ja, man har fått vara glad under ca 6 månader då inget har hänt med bilen och allt har fungerat. Men nu har det börjat komma lite småfel efter att vattenpumpen har gått (nu reparerad).

1. Parkeringsljus på förarsidan har lagt av, fick varning för en vecka sedan i displayen, men dagen efter så fungerade allt som vanligt. Men sedan 3 dagar tillbaks så är det permanent fel (har bytt lampa), Jag har kollat på säkringarna, men inte sett någon som är trasig.
Något relä, eller kan det vara någon form av glapp/oxidation?

2. Navi-läsaren vill inte längre ta några skivor. Den bara spottar ut dom efter några sekunders läsning, både brända och original. Det verkar som om det hände under färd i veckan när jag hade valt att bara visa bilens posision, då började den strula och ville inte visa kartor eller posision längre.

3. Fartkontrollen vill inte aktivera längre.
Hittar ingen säkring till denna.

Finns det någon som har några uppslag eller tips så jag kan börja felsöka lite.

Tack på förhand

//Faktor
2. Låter som något jag fick i vintras. Kopplade efter några dagars funderande ifrån batteriet en kvart, och efter tillbakakoppling var navin OK igen... Felet har inte återkommit sedan dess :-)

3 och kanske även 1: Status på batteriet? Är du inte säker på att det är gott är det sällan en dum ide att ladda en natt innan du påbörjar mer arbetsam felsökning. Har hjälpt mig bl.a vid konstigt beteende på låssystemet.

Mvh. /Kjell
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Koppla bort batteriet kan vara en ide.
Skall testa när jag är ledig om några dagar.
Måste man inte synka spjällen och dyligt på 750, 97:a?

Batteriet borde vara ok. Har kört över 300 Mil på några dagar.

Men det kan vara värt att ta en liten laddning bara för att vara helt säker.

Fler tips mottages med stor tacksamhet....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Låter som batteribytesdags. Låt en verkstad mäta batterispänningen så kan jag nästan garantera att det visar sig om vi har rätt...Det spelar ingen roll om du kört 300 mil. Är grundskicket dåligt så kan du köra 1000 mil utan problem. Vid 3-4 år tar batterier slut.... BMWs elektronik är känsliga för dåliga batterier.
Asken
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@Asken,

Tack för info/tipset.
Har sett i forumet om diverse konstigheter när batteriet börjar bli dåligt, trodde inte att det skulle kunna påverka typ ett av parkeringsljusen. Dålig gång, växlingsproblem, mm. har jag läst om, men det kanske är dags för ett batteribyte. Vet inte hur gammalt batteriet är. Skall kolla om jag kan hitta något datum på det idag. Har även lite tid över så jag skall koppla bort batteriet någon timme.

Frågan är om jag sedan måste synka spjällen som jag läst om i andra trådar? Köra på ettan till 5000 rpm, motorbromsa, 3ggr. Har inte sett detta tips för nyare modeller av 750.
Jag har läst om proceduren för spjällsynkning här på Autopower, men vet inte heller säkert om detta gäller för M73 eller bara för M70 motorn...
Jag gjorde iallafall denna procedur de första gångerna jag hade haft av batteriet, men vid senare tillfällen har jag inte gjort det och jag märker ingen skillnad. I båda fallen märker man på min klart att styrsystemet inte har adapterat tomgångsläget på gaspedalen, för man får trycka ned pedalen lite längre ned innan den börjar dra, men efter en stunds körning utan att jag tänker så mycket på hur brukar den hitta sitt normalläge.
Min erfarenhet är m.a.o att du inte behöver fundera på någon speciell procedur efter batteriåterkoppling.

Däremot brukar "spjällsynkproceduren" du beskriver även av alla ABS system jag jobbat med ha en effekt för att adaptera hjulhastighetsgivarna, så denna procedur gör jag av gammal vana alltid efter att jag skiftat däck. Är dock inte 100% på om Bosch/BMW:s system använder denna algoritm då jag inte jobbat med just dem...

För övrigt instämmer jag med Asken i att jag tror rätt mycket på dåligt batteri. Körning 300mil har liten/ingen effekt på ett batteri som börjar bli dåligt.

Däremot håller jag inte riktigt med om att ett blysyra batteri har någon egentlig kalenderlivslängd, och mina gamla kollegor på Volvos start&ladd-grupp har lärt mig att sköter man sitt batteri riktigt bra kan det hålla mycket länge!
På min Alfa satte jag in ett nytt batteri av bra kvalitet när jag köpte den för drygt 8 år sedan, och det visar ännu inga tecken på att börja bli dåligt. Vad jag gör för detta är att jag har en bra underhållsladdare (numera en C-Tek) inmonterad i bilen ansluten till motorvärmaruttaget, och i stort sett varje natt står den med underhållsladdningen inkopplad (motorvärmaren kopplar jag bort på sommarhalvåret). Strömförbrukningen vid underhållsladdning är försumbar, och förutom att batteriet håller längre kan jag känna mig trygg att jag har full laddning vid morgonens kallstart. Rekommenderas varmt för alla som har tillgång till nattel.

Mvh. /Kjell
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@ Kjell,

Tack för din information.
Jag har nu tagit bort minuspolen och så får den stå under större delen av dagen. Skall återansluta senare när det börjar bli dags att åka hem.
Får se om det blir någon skillnad med mina småproblem.
Skall göra prov med och utan spjällsynkning, men som du säger så kanske det inte hjälper eller har någon verkan på en M73-motor.
Skall även ordna en laddare och se om det kan vara batteriet som behöver bytas ut, om det är fulladdat och felen försvinner så borde detta tyda på att batteriet börjar bli dåligt.
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jo, så har man resettat bilen.

Lät den stå några timmar utan strömförsörjning.
Tomgången blev lite problemetisk, till följd av att bilen stannade när jag släppte gasen efter ca 10 km motorväg. Men efter en start av bilen igen så var det bara att köra vidare.
I morse så fungerade tomgången fullt normalt.
Bilen reagerade lite bättre på gasen, men det är nog bara för att den inte kännt av min normala körning ännu (ej gubbkörning, men lugnt och sansat utan massa onödiga gaspådrag).

Men jag kan bara konstatera att småfelen kvarstår. Får nog börja mäta strömen på kablarna till vänster parkeringsljus och se om det finns något relä eller kontaktproblem. Fartkontrollen får man väl göra en diagnostest på, mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.