AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.073

motorolja skall ej kollas?

Kn
9
Knut E
520i - 04
bmw påstår att man ej ska behöva kolla oljan.!utan det ska ploppa upp meddelande när oljan behöver fyllas på.(hur säker kan jag va på det?och om motorn skär vem bär ansvaret då!?
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Det skadar ju inte att kolla oljan själv.Den dan tekniken i bilen INTE fungerar då står du med havererad motor.Lita alltid i första hand på dig själv,inte vad en bilhandlare säger,kan stå dig dyrt.

BMW e lag
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om du inte tycker det är extremt svårt/jobbigt att kolla oljan så råder jag dig till att göra det då och då.
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Jag har gjort det till en vana att alltid kolla oljan och kylarvätskans nivå när jag tankar.

//Per
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kylarvätskans nivå och oljans nivå ska man kolla regelbundet.

Men inte när motorn är varm, jag har själv som vana att kolla samtliga vätskor nån gång i veckan eller så. Oftast om jag ska köra en sträcka på >10 mil. Innan jag startar upp motorn (kall motor) fyller jag på spolarvätska vid behov, kollar olja, hydraulolja, kylarvätska och gör en visuell kontroll av motorrummet samt känner på alla lock så att allting är i tillfredsställande kondition.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Visst kommer det upp på displayen om det är låg oljenivå, fick det meddelandet själv i vintras. Men jag instämmer med övriga, kan ju vara bra att kolla då och då.
Kn
9
Knut E
520i - 04
en diskussion som några personer och jag haft,ska oljan kollas när bilen är varm el kall??i instruktionsboken står det att bilen ska vara driftsvarm sedan ska man vänta ca,5min. vad är sant!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.