|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om det är samma katalysator till alla E30? Behöver en ny till min 325:a. Så kan man köpa en katt till en 320 så den passar felfritt? någon som vet? eller någon som har en katt till en e30 325? mvh Jim! ** " BMW - Vägarnas Konungar " ** | |
| varför ska du byta , den måste juh inte fungera om du har en -88 måste bara bara sitta där . hade det varit en -89:a så måste den fungerar | |
|
Knugen: Varför inte byta om den är trasig? För övrigt så måste den också fungera. SliMh: Vad jag vet så är det samma system till 320 och 325. Går man in på realoem.com och slår in artnr på min kat. så står det att den är till 325 så det borde passa med 320 kat på din. ///BMW - Was sonst! |
|
|
hehe, såg att det redan varit en stor disskusion ang katalysator på e30 modellerna. men jag tänkte byta för att mina låter precis som att jag har hål på avgassystemet. låter precis som det, och jag har märkt att de kommer ifrån katalysatorn. så jag funderade på att byta den. skulle helst vilja ta bort den o bygga ett sportsystem. men så var det ju de dära om man nu får ta bort den eller inte? :) men ingen som har en katt till salu? ** " BMW - Vägarnas Konungar " ** |
|
| Den måste sitta där men den behöver inte fungera. | |
| den måste inte fungera om det är en -88 bara sitta där,uppfattat eller ,JohanE. Att du inte rensar den, och få några hästar till, som alla säger.haha | |
|
Jag klipper in lite text som "våran" besiktningsman Jesperado skrivit. Jag litar då mer på en riktig besiktningsman än en massa rykten. Inget illa menat, vill bara inte att SliMh ska bli "lurad" att göra nåt som kan bli fel. "Ni som har egna regler angående krav på befintlighet och funktion på katalystor för bilar av årsmodellerna före 1989, varifrån kommer alla dessa felaktiga uppgifter som florerar och ger folk problem vid besiktningen sedan? Jag har också hört samma "regler" ett flertal gånger, tyvärr även i mitt eget yrke. Vad skulle poängen vara med regeln att man inte får ta bort den men den behöver inte fungera? Visst finns det en del regler angående fordom som kan uppfattas som konstiga, men inte så konstigt att en detalj måste sitta på bilen men inte behöver fungera! Jag har genom åren haft ett flertal kunder som fått 87:or och 88:or underkända för att katalysatorn saknats eller satts ur funktion, det brukar kunna bli ganska dyrt och dessutom onödigt arbete. Man brukar höra nåt i stil med "men min kompis sa att man får ta bort den". Vi tar det igen... SAMTLIGA bilar som fabrik har utrustats med katalysator SKA ha katalysator, och den SKA fungera, OAVSETT ÅRSMODELL. Detta är gällande lag i Sverige! Jeppe" ///BMW - Was sonst! |
|
| Mycket märkligt ändå har jag ringt och kollat upp till de som sitter med besiktnings frågor hela dagarna och de säger som jag sagt tidigare.mycket märkligt | |
|
är det en -88 med kat orginal så SKA den sitta där men behöver inte fungera är det en -89 så måste den fungera enligt lagen, fattar ni illa eller. ring och hör får ni se. |
|
| Den måste sitta där men den blir inte underkänd om den inte fungerar det gäller bilar fram till -88 ärs modell | |
| Hur vet man att katalysatorn fungerar? Min är väldigt rostig:-( | |
| Det får du nog veta där du besiktar bilen. | |
| köp en race katt. | |
| Vad är "race katt"? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.