|
|
|
|---|---|
| tjena, har en liten fundering om min 318is - 92a, jag köpte den för en tid sedan då var det ett öppet luftfilter moterat på den, men jag bytte till orginal ganska direkt, nu har jag satt på det öppna luftfiltret igen, har gått klockrent, men nu efter 3dagar så får jag en skumt problem, om vi säger att jag bromsar in 50ggr så lägger motorn av 5av dom, alltså tomgången går ner helt och motor dör, bara motorn inget annat i bilen. Sen om man släpper uppkopplingen så går den igång hur lätt som helst igen, kan det öppna filtret vara orsaken till att jag tappar tomgången då och då? MvH | |
|
Öppet luftfilter leder oftast till att en massa skit dras in i motorn om man inte ser efter filteret ordentligt. Alltså, så kan det bero på att filtret är tätt eller liknande, som leder till att motorn kan dö vid inbromsning. Byt tillbaka till orginal igen, den enda som skiljer ett öppet och ett orginalfilter åt är att det öppna i stort sett låter mer. Speciellt då på en en ICKE-turbo bil. Öppet filter enligt min mening är bara slöseri med pengar och så tar motorn mer stryk utav det. MVH |
|
Diva |
Håller med öppet filte är onödigt Det gör att för mkt luft kommer in i motorn vilet kan resultera i att motorn kan bluddra i låååga varvtal. Öppet filter måste var ariktigt bra + att det måste ställas in så att det suger in extar rätt mängd luft i motorn för att det ska vara någon som hellst ide at tha det Volvo s60 eller BMW 3 serie? |
| det är ju vad LMM är till för ! | |
| hehe, ja men det är ju skumt. Motorn är bara så kanske i gång i veckan, tycker att det borde vara så hela tiden om det var luftfiltret! lr? =) | |
|
Diva, ursäkta? Det där var BS av rang :) 2 saker.. -LMM mätar luftmassan -En sugmotor kan ALDRIG FÅ I SIG för mycket luft av sig själv heller, varför heter det sugmotor? Kolven åker ner, vaccum skapas och detta fylls med luft, så luftmängden blir alltid exakt. LMM mäter den och anpassar soppan. Näru.. få i sig för mkt luft, nejnejnej, isåfall ska du stå med en kompressor och tvinga in luften efter LMM lr något.. BS BS BS :D |
|
|
Kan vi passa på att nämna att turbobilar har ju öppna filter, varför då? Ja, som jag ser det. -Anta att du ökar laddtrycket med 1 bar, en j-a massa mer luft ska in i turbon snabbt, org luftfilter kanske är för tätt/litet för att fixa flödet. -Man kan få bort filtret lite till från värme -En turbo som suger in låter för j-a gött (typ en T34 eller liknande) :D Men men, det som svider i ögat är när sugmotor ägare vill ha en dump :P Triffy, tror mer på att du lyckas få något litet läckage i någon slang när du återmonterat det, eller att någon slang sitter dåligt (samma effekt). Din tomgångreglering är inte 100%, hur motorn tar in luften är mindre viktigt i den frågan. -Kolla ALLA slangar, startgas eller liknande. -Ta lös tomgångregulatorn och rengör/smörj -Se till att ALLA slangar verkligen sitter där dom ska |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.