|
|
|
|---|---|
|
Frågas??? Bytte en styrled och Toe in är helt åt helvete. Hur ställa in Toe-in, dvs hur mkt hjulen pekar inåt...Nu pekar dom väldigt mkt utåt, bilen går inte att köra alls... Vill hellst inte ha svar "åk till närmsta däcksverkstad" för jag pillar gärna med E30n själv. Kul å lära sig lite=) mvh/Calle | |
|
jag justerade detta själv idag på min bil... tar lite tid innan man får till det. du justerar på styrstaget som kommer ifrån styrväxeln. problemet med dessa är ofta att dom sitter som F*N, de gjorde min iaf. det enda sättet är oftast att använda en gas-svets för att värma grejjerna så dom blir röda, då vidgar sej metallen och sen så är de bara att justera, så gjorde jag iaf. :) men som sagt för att få det heeelt hundra och slippa onödigt däckslitage så rekomenderas att du lämnar in den.. ;) men prova själv först och se om du blir nöjd! //simon |
|
|
Okej just kollat å ser inte så omöjligt ut. Var ngnstans ska man skruva? var tar man tag? och med vad? //Calle |
|
| Det kostar 400kr att få det gjort på en däckfirma är det inte värt pengarna att få det perfekt istället för att chansa ? | |
|
Du lossar först stopp muttern som styleden ligger emot,sen tar du tag på själva styrstaget med en rörtång och vrider. Har en bekant som jobbar på verkstad och dom använde ett rör och ute i ändarna på röret så fanns det små låsbara och justerbara stålpinnar som gick innuti röret,då kunde dom mäta på insidan av däcket fram och bak (höger och vänster om styrleden på samma däck par) |
|
|
jag mätte med en fyrkantsprofil i stål, jag la den äns med fälgen så att den sträckte sej bakåt längsmed karossen och såg då vart de diffade. fungerade mycket bra. Mvh Simon |
|
| Hur mycke to-in ska det vara och ska man mäta vid fälgen eller på ytterkant på däcket? | |
|
Ska vara så rakt som möjligt,både toe in och toe out ger slitage. På min så skillde det från framsidan/insidan på däckparet och backsidan/insidan endast 2mm när vi ställde in,och det vart svagast möjligaste toe in (bättre lite toe in än toe out som kan ge konstiga köregenskaper,bäst alldeles rakt) |
|
|
Vilken är stoppmuttern? Var sitter den i förhållande till yttre styrleden? Tittade idag men hittade den inte...=( //Calle |
|
E30_320i |
har samma problem med to-in o ut,, Mina däck står så här / ska de inte stå Rakt, Hur kan man Ställa det. läste lite öven men hängde inte Riktigt med,, För de går ju inte o ställa vad jag har fattat! Tommy |
|
Kan ha blivit lite fel där med "stopmuttern" ,hade visst lite svårt att se det framför mig och blandade troligtvis ihop det med min förra bil,men hur som helst så vrider du med en rörtång på staget när man ställer in. E30_320i,jag är ingen riktig "expert" på detta :),men jag skulle testa med att vrida ratten rakt,sen vrida på styrstagen på båda sidor tills du ser med ögonmått att hjulen står hyffsat rakt,sen kan du nogrannare ställa in hjulen, då bör du få till det hyffsat. Annars om du tycker att hjulinställningen är bra nu men inte ratten,så kan du lossa ratten och sätta dit den i rakt läge. |
|
E30_320i |
Jo det fattar jag med, hur man gör hjulinställning, men det är Att däcket står på detta viset / \ lixom inte helt hundra rakt. DET GÅR EJ O STÄLLA, MEN DET HAR JAG LÄST ATT DET FINNS NÅGOT SOM MAN KAN GÖRA DET? nÅGON SOM VET tOMMY |
| ha två plankor, eller hellre två långa fyrkantsrör som är 100% raka! lägg en på varje sida av bilen, dom skall ligga emot båda framhjul o bakhjul o sticka ut en bit med framför framhjulet o bakhjulet, försök spänna fast dom så dom verkligen sitter där, eller ta hjälp av två kompisar, dom måste ligga plant mot hjulen hela tiden!!!! mät sen avståndet mellan plankorna fram o bak så noga du kan, skall vara lite mindre fram, det måste vara lite toe in eftersom hjulen"slungas" utåt vid färd, även bak har toe in, så inte säkert det blir helt hundra, bäst är att försöka låsa ratten rakt fram och sen byta leden o kolla hur långt in den gamla satt sen får man justera den till den går i styrledsarmen, kan bara bli som det satt innan eftersom ratten inte rubbas. | |
|
styrleden sitter "gängad" på styrstaget, är det denna som ska skruvas ut/in? Ska man skruva på yttre delen som sitter ihop med styrleden eller inre delen?//Calle |
|
E30_320i |
Det går inte o missa vilka man ska Skruva på, Skruva o skruva du får ha en rörtång gärna med lite Gas o härliheter för de kan Sitta som fan,,,, Jag lämnar in min på framvagnsinställnin bara 500kr endån, men går det o ställa bak på e 30 med? Någon som vet det! |
|
E30_320i: Det vettigaste du kan göra då är att fila upp ovala hål i fjädertornet och därefter dra fast muttrarna till fjäderbenet där du vill ha dem. Cambervinkeln som du refererar till kan inte ändras på något annat sätt. Lyssna exempelvis med någon plåtslagarfirma om de kan hjälpa dig och lämna sen in på en riktig hjulinställning med lasermått istället för att hempula vilket vissa här verkar föredra. |
|
| "hemmapula" är väl helt okej på en gammal bil eller? skall man lämna en bil som är värd 10-15 tusen på verkstad ett par gånger är man ganska dum o oekonomisk, vissa här på forumet verkar ha åsikten att har man inte råd med bmw skall man inte ha en heller, att man gör vad man kan själv för att komma undan billigare är väl inte fel eller, att det sen kanske blir pannkaka av allt är väl var o ens problem! | |
| Bra sagt,övning ger färdighet samt att det känns riktigt bra att klara av nått själv och samtidigt tjänat hundralappar,kanske tusenlappar som man sen kan lägga på annat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.