AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.975

Mystiskt läckage (grön vätska)

co
34
covet
525i - 93 OO=00=OO
Hej!

Jag har märkt att det läcker någon sorts grön oljig vätska under bilen, troligtvis från ett skruvfäste bredvid kompressorn (cirka 4 cm åt höger från kompressorn framifrån sett, alltså lite inåt mitten). Det verkar inte vara från komressorn, fast mán vet aldrig.

Någon som vet vad det kan vara? Vad sitter bredvid kompressorn närmre mitten? Hittar ingenstans vad det kan vara. Det läcker inte mycket, men så skall det inte vara. Vore toppen om någon kan hjälpa till så jag vet vad det är för fel, annars får jag åka till verkstan för hjälp att identifiera det hela.

Har en E34 525i '93
Glykol? smakar sött...

Länk
Etylenglykol
Livsfarligt att förtära. Symtomen kan vara fördröjda. Ger bl.a. medvetandepåverkan, kramper, hjärn- och njurskada. Används t.ex. som antifrysmedel i kylarvätskor för bilar samt i värmeväxlingssystem.
Åtgärd Till sjukhus. Kontakta Giftinformationscentralen.

/Udo Dirkelsniff

Länk
co
34
covet
525i - 93 OO=00=OO
Glykol? Nä, kan det vara det? Jag hade trott nån sorts servo-olja eller liknande. Det är alltså väldigt oljigt med en grön ton...
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Kan vara kylmedel från Ac anläggningen. Den grönfärgas för att det ska vara lättare att hitta läckor om nu bilen har AC.

Annars kan det vara glykol som för övrigt smakar sött om du smakar en mikroskopisk droppe.
Juhas 530i
Kan vara Pentosin (Servo-olja).

Mvh Juha
co
34
covet
525i - 93 OO=00=OO
Tack för fina tips! Jag skall krypa under och ta några fotografier senare idag och länka upp här!
co
34
covet
525i - 93 OO=00=OO
Såja, nu har jag tagit bilder på hur det ser ut:

Länk

Länk

Det kommer en liten droppe på ett-två dygn efter att man torkat av den (bilen har stått stilla). Vätskan är grön och oljig. Kan tillägga att jag fick AC-kompressorn utbytt samt AC-systemet provtryckt och fyllt för cirka 2,5 månader sedan. Droppet började för cirka en månad sedan.

Har testat att dra åt muttern, men den sitter som berg.

Alltså: vad kan det vara? MYCKET tacksam för hjälp :-D
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du den där kompressorn såg inte ny renoverad ut. Ser ut som läckage från vattenpumpen då man på din andra bild ser att det läckt på motorns bröstkåpa och runnit ned vid remhjulet. Men det kan vara gammalt och isåfall så är det nog anslutningarna till kompressorn som läcker eller själva kompressorn.
co
34
covet
525i - 93 OO=00=OO
Kompressorn byttes mot en begagnad.

Om det är kompressorn (eller anslutningarna) som läcker, hur kommer det sig att det droppar ner här? Anslutningarna (som väl sitter på ovansidan) är snustorra, verkar inte läcka där. Och om det är själva kompressorn som läcker, borde det inte komma från den då? Dropparna/vätskan sitter ju cirka 10 cm från kompressorn... Vad är det egentligen för något som sitter mellan kompressorn och fästet där det droppar? Frågetecknet på denna bild:

Länk

Kan tyvärr inte slappna av innan jag får rätsida på detta...

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vätska rinner ju så det kommer troligtvis från något högre upp på motorn , kolla vattenpumpen , det som frågetecknet pekar på är antingen bulten till fästet eller fästet mellan block och kompressorn och den innehåller ingen vätska.Sätter en tia på v-pumpen då man(som jag skrev tidigare) ser att det runnit längs med bröstkåpan och ned , titta på det!
co
34
covet
525i - 93 OO=00=OO
Skall kolla vattenpumpen på nåt sätt, skulle ju vara bra om det var den och inte nåt krångel med AC:n igen. Vattenpumpen sitter väl ungefär ovan "droppet"?

Det är visserligen "oljig" vätska, kanske det är nån sorts smörjolja från vattenpumpen? Kanske ett tecken på att den är på väg utför, så att säga...

Nåväl, skall kolla upp den. Om någon har något tips hur denna kan kollas emottages detta gärna :-) Hewi: om det är den skall jag skicka en tia *haha*

GLAD PÅSK!
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
Har du kollat att din behållare med rengöringsmedel inte läcker. Jag har sätt detta vid ett tillfälle då jag ispekterade motorutrymme.

Visst att det kan vara dyrt på kort sikt, men du lever längre än så.
co
34
covet
525i - 93 OO=00=OO
Menar du spolarvätska?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej covet har du funnit läckan på din bil
vad var det för någott som läckte...
mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.