|
|
|
|---|---|
|
tänkte bygga om mitt svänghjul från 535 e34 till den äldre varianten med två givare som läser av avänghjulet. en av givarna läser ju av en pinne och har det som referenspunkt för 1:ans ÖD. den andra läser av startkransens kuggar men vad använder den det till? problemet är att mitt 535-svänghjul har 116 kugg medans ett "äkta" motronic-hjul har 114 (eller om det var tvärtom...). vad kommer hända om jag använder mitt svänghjul med 2 kugg för mycket, blir tändningen åt h-vete då eller? | |
|
Den ena kallas för referensgivare och den andra kallas varvtalsgivare! Jag vet inte vad skillnaden mellan 114 och 116 kuggar betyder men skulle inte tro att det har någon större betydelse eftersom den mäter varvtalet! Jag skulle i alla fall prova! Per L |
|
|
ok, jag tycker jag har provat mig fram tillräckligt nog nu!:) vet inte riktigt hur det funkar men har en teori att referensgivaren ger läget när ettan ska tända. varvtalsgivaren räknar sen kuggarna och efter visst antal kugg så ska nästa cylinder antändas osv tills veven gått ett varv och referensgivaren får impuls igen om att ettan ska tändas. om det är så, så borde det inte funka så bra för mig men jag är kanske helt ute å cyklar?:) kanske nån som vet nån bra sida där man kan läsa sig lite klokare? |
|
|
Jag har ett par böcker i ämnet och i en av dom står det: "Timing is controlled by the control unit by inputs of rpm, TDC and load. Control unit controls charging of coil". Dessutom heter den ena givaren "varvtalsgivare" vilket torde innebära att den bara mäter varvtalet och inte "antal kuggar till nästa tändning"! Jag skulle som sagt var testa och se om det inte går! Det tror jag! Per L |
|
|
det är ju kanon att det finns nån som tror det kan funka, ingen som sagt emot än så länge heller!:) nu har jag iaf satt ihop allt med detta svänghjul så vi får väl se om det funkar. |
|
|
Tja byggde om polarens 535ia med låda å svänhjul från en 528. (båda e28or) Borrade upp hålen för givarna på lådan. Sen svetsade jag upp en klack på svänghjulet som slipades till så den såg ut som "L" på startkransen till automaten. sen lämmnades hjulet iväg på ballancering för 300kr.. funkar kanon. Lite "bonnmek" men vad ska man göra? köpa dyra orginal delar eller använda en billig donatorbil som jag gjorde? Mvh //M(arkus) |
|
|
da_loof: Du har inga mått på var hålen i sprängkåpan ska vara och hur klacken på svänghjulet ska se ut? |
|
|
Tjo Hålen i spängkåpan anser jag vara själv markerande när man väl har rätt låda (dvs en oborrad låda med gjutna klackar.) Mott på svänghjulet och klacken blir svårt bilen sitter ju ihop just nu. Enklast är om man har en flexplatta från automaten och kopierar, annars är det nog rätt svårt att mäta sig till rätt punkt för att svetsa dit en klack. finns ju inget att mäta från på en flexplatta, på ett sväng hjul är det bara att lägga ett mått band från tex od. märkningen. När jag "bonnmekade" till svänghjulet bulatade jag samman svänghjul och startkrans så jag med ögat kunde avgöra klackens placering. Mvh //M(arkus) |
|
|
Ok men jag har ingen flexplatta att ta måtten från och jag har en nyare låda (E32), tror inte det sitter några gjutklackar alls på den. Du råkar inte veta om det är så enkelt att impulsgivare och klacken på svänghjulet möts precis vid övre dödläge? |
|
|
om du inte har förgjutna klackar tror jag iaf att det blir väldigt svårt att få givarna på rätt plats och djup, ska ju bara ligga nån mm från svänghjulet... på min låda från 91 fanns det förgjutet, bara att borra hål och skruva fast givarna. såg ditt mail, ska kika när jag kommer hem om jag har kvar elschemat. vet även att jag har haft måttet på vart referenspunkten ska sitta på svänghjulet och utseende på den, med lite tur kanske jag har kvar det på datorn oxå... |
|
|
Jag hittade förgjutna klackar på min låda oxå. =) Hade verkligen hjälpt om du hittar var klacken ska sitta på svänghjulet och elschemat. |
|
|
Tändläget tas ifrån givaren med 114/116 kuggar. Att köra fel antal kuggar ger fel tändning. Referensen används bara för att veta vilken kugg av de 114/116 som är nummer 1. De är alltså lika viktiga båda två. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.