|
|
|
|---|---|
| Befinner mig i ett svårt läge. Fick provköra en Mercedes C32 och blev oerhört imponerad av prestandan. Trevlig bil i övrigt också. Problemet är att BMW inte har något som matchar prestandan om jag vill ha kombi och automatlåda. Mycket irriterande. Några förslag på lösning? Har inte haft möjlighet att kika på Alpinas modeller men vill minnas att prestandan skiljer ganska så rejält. | |
|
I den storleken har BMW tyvärr inget som matchar. Det närmaste man kommer är väl Audi S4 Avant eller RS4:an om man kan leva med att den är lite äldre i konstruktionen. Dock vet jag inte hur vanliga dessa är med automatlåda....om RS4an ens finns med automat. Flåklypa |
|
|
Audi S4 B5 2,7 V6 Biturbo såldes aldrig med automat i Europa "endast Nordamerika" så den är också borta, det är efterträdaren S4 B6/B7 4,2 V8 som gäller, den finns med Tiptroniclåda även här i Europa, storebror S6 har däremot oftast automat, 4,2 V8 340hk, RS4 har alltid haft 6vxl manuella lådor, inga andra växlingsalternativ har erbjudits. Alpina E46 B3s Touring har 305hk och finns med Alpinas automat "Switchtronic" storebror E39 B10 V8s alltid med Switchtronic och 375hk är vad jag skulle kika närmare på, V8s är en trevlig bil att köra=) Mvh Stephan |
|
|
MB C32 är absolut inget dåligt alternativ. Jag gillar C-klassen rent allmänt och med AMG-motor får den dessutom uppflåset bra. Efter facelift (02?) är den dessutom riktigt snygg invändigt och elektronikproblemen är avklarade. Alpina B3 Touring har relativt likvärdiga prestanda vill jag minnas. Inte lika bekväm men livligare att köra och naturligtvis något mer exklusiv. Don't dream it, drive it |
|
|
Som jag förstår det så fick B3:an 305 hk ganska sent - från årsmodell 04? Verkar därför som att priserna sticker iväg ytterligare en 50 000 att döma av det (lilla) utbud som finns på mobile.de. Det blir därför att nöja sig med 280 hk. Inte alls illa men stooor skillnad mot C32. Har dock inte provkört B3 (och än mindre sett någon!). B10 är naturligtvis en underbar bil. Jag tycker dock att den är aningen för "klumpig" i kombiutförande. Mercan är något smäckrare. Tack för vänliga kommentarer dock. Trodde jag skulle bli kraftigt angripen av BMW-entusiasterna på forumet. Jag är naturligtvis väldigt kluven och befinner mig i början av en lång beslutsprocess. C32:an var helt enkelt sanslös i prestandan. Vilken sleeper! |
|
|
Mixtus är det en sådan här Länk Mvh Danne |
|
|
Den här Länk borde vara snarlik i prestanda men äldre dock. Mvh Danne |
|
|
Mixtus: min fd kollega köpte en ny M3 2002 och trots att det var en trevlig bil så tröttnade han efter knappt 2 år. Han körde mest till och från kunder i jobbet och många gånger vill man bara "transportera" sig vilket funkade dåligt i M3:an då det är en bil som vill bli "körd". Sålde M3:an och köpte en nästan ny MB E500 (03:a tror jag). Komfortabel som få och en rejäl motor. Efter ett tag så fick han behov av en kombi samt att jag tror att han ville ha något lite sportigare så då blev det ett byte till en AMG C32 Kombi. Han upplevde denna bil som en riktigt bra kompromiss och sen gick den ju riktigt bra också. Den drar dock en del mer bensin än M3:an. Han slutade på vårt företag för några månaders sedan så jag vet inte den aktuella bilstatusen just nu men jag vet att han var inne på att byta till en E61 530iA. Han är ju ändå BMW-kille i grunden;) ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.