AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.502

Sprakar i vänstra framhögtalarna

Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Tja! Efter att inhandlat en iso-adapter på biltema och satt in den i bilen funkar stereon kanon. Men efter ett tag kommer ett sprakande ljud som låter extremt illa och efter ytterligare ett tag dör högtalarna i vänster fram. Rotar lite bakom stereon och lyckas få igång den igen utan sprak..fungerar bara några dagar så är det samma sak igen. Vilken kabel går till vänster fram på BMW kablaget? Sitter det delningsfilter nånstans till diskant och mellanregistret? Hur demonterar jag bort allt om nödvändigt??

MVH Jocke
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Vilket ljudpaket har Du = Hur många högtalare och var sitter dom?

Carl
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Skulle kolla ISO kontakterna om jag var du!
Ibland kan de små stiften till kablarna släppa från själva iso kontakten så dessa ej får kontakt! (glappar i ditt fall)
Kolla när ISO kontakterna är ihopkopplade med varandra så ser du om något av stiften ej ligger i nivå med de övriga.
Oftast bara att trycka till med en smal mejsel el dylikt
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Om Du har stora ljudpaketet med två högtalargaller i varje dörr så har Du ett steg i vänster bak som innehåller delningsfilter. Kolla även kontakterna där.

Carl
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Jo jag har 2 galler i varje dörr... ett till en diskant och ett till en typ 4" sen sitter det nere vid fötterna + bak med... Så det sitter ett steg i vänster bak alltså??
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Jajjemen, kolla här: Länk

Mycket kablar att leta glapp i...

Carl
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Okej... ingen som vet vilket/vilka stift på BMW kablage som går till vänster-fram? Borde ju vara nåt glappt där eller mellan den och ISO...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vågar inte säga med största sannolikhet men har för mig att det är grön/grönsvart eller vit/vitsvart

MVH Patrik
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Lossa lite på damasken som går in i dörren. Däri finns tre kabelpar med en gemensam "basfärg". Dessa kablar går bak till steget, sedan går det en annan färg fram till huvudenheten. Men jag har för mig att det är någon form av logik i dessa färger... Typ att allt som har med vänster fram att göra har en rand i samma färg eller liknande...

Hittar inget kopplingsschema... Riv och slit!!

Carl
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
En grej tilll... Har Du kopplat in en eftermarknadsstereo? Om denna har lite högre effekt så kommer Du med högsta sannolikhet blåsa steget.

Det innebär sedan att Du måste dra om massa kablar och sätta in delningsfilter mm... Är rätt många som råkat ut för det...

Be careful.

Carl
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Jo det är en Kenwoodstereo i nu... Har iof tänkt byta ut framsystemet, men inte nu. Förstår inte vitsen med att BMW stollat till med slutsteg och delningsfilter mm när de kör med några skithögtalare från NOKIA. Sitter delningsfiltret inbyggt i steget eller sitter de vid högtalarna nånstans??

Vill ju inte köra med orginalbandaren lixom...

// Jocke
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Det sitter ett delningsfilter i steget. Bästa sättet är att dra nya kablar från huvudenhet och sedan ut till varje hörna där högtalarna sitter, Sedan 4 st delningsfilter och Du är igång. Kanske byta elementen när man ändå skruvar...

Carl
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Okej... Jo det får väl bära eller brista då... när skiten går sönder så får jag väl köpa ett till steg och koppla in o dra nya kablar + byta till DLS eller något betydligt trevligare än NOKIA.

Tog bort sidan i skuffen o hitta steget och en jädra massa kablar... Kunde inte BMW gjort lite lätt för sig och satt steget fram =) Inte dra 4 meter kabel för att sedan dra 4 meter tillbaka...

usch o fy! =)
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Nu sitter de nya delarna på plats... Nu till nästa problem =( Går det sänka volymen på org högtalarna förhållande till lågnivå?? Blir så grymt högt o man får ställa ner diskant och mellanregister för att det ska gå o lyssna på...

// Jocke
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hur menar Du? Du har en separat lågnivå till en sub som inte lirar tillräckligt högt?

Carl
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Jepp har ju dragit lågnivå till DLS steget, men det är för lågt i förhållande till BMWs aktiva front o baksystem...
Tror inte BMW placerat prylarna där bak för att försvåra, tvärt om. Mycket av ljud/radio/navi osv placeras också där. Endast alternativet med "lilla" stereon placeras fram, de andra utrustningsalternativen sitter också i skuffen, då är det praktiskt att ha steget där också.

FP
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Går det inte att öka gain på Ditt nya steg?

Carl
Ry
50
Ryckert
BMW 535D Touring "M" -06
Gain på steget står på max tyvärr...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.