|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
När får vi se att det tas hårdare tag mot mördare, pedofiler, inbrottstjuvar, bankrånare m.m. Vi fartsyndare måste tillhöra den mest förhärdade brottsligheten av absolut värsta sort. Eller kan det vara så att det är ett enkelt sätt att få in pengar... /Fredrik |
|
|
Man kan ju undra hur mycket pengar polisen får in av fartsyndare, nu ska det ju komma upp VÄLDIGT många fartkameror dessutom.. Men helt klart! Polisen borde väl ägna sig mer åt andra grova brott. Nu menar jag inte att det är okej att köra som en dåre mitt bland bebyggelse och där helt oskyldiga kan komma till skada. Men jag tycker det är okej att på vissa ställen tänja lite på fartgränsen om man gör det med huvudet och inte högerfoten. ex på motorväg. Är inte polisen väldigt underbemmand i dagens läge? Vart får dom resurser att satsa mer på trafik ifrån? -- DTM system och rak 6a ;) |
|
kilroy |
Det finns ju ingen "överstatlig" myndighet som skipar absolut rättvisa när det gäller den totala fördelningen av pengar i samhället. I de få länder där det existerar en sådan överstatlig myndighet finns det en klar tendens till att pengarna går till försvaret... Visst finns det pengar att tjäna på alla cancerpatienter. Varje cancerpatient som inte avlider förväntas att arbeta och därmed dra in pengar till statskassan vilket m a o är en ren vinst. Det resonemanget gäller naturligtvis alla människor med olika typer av sjukdomar som kan medföra en för tidig död. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Eller så får någon annan frisk människa ta över jobbet och arbetslösheten sjunker, mindre pension att betala ut... Nu låter det här lite absurt men vad ska man tro? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| mudak den va riktigt bra hehehehe.. | |
Paap Reeder |
Om alla människor är lika värda och då är väl även alla människoliv lika värda. Om man skulle hitta 1 mrd ... hur skall man då placera den för att spara flest liv? A) trafikövervakning ger 50 liv i plus B) ökad drogbekämpning ger säkert 10 ggr mer i plus C) ökad cancerforskning ... varannan svensk drabbas av ngn cancerform ... ger även det även 10 ggr fler kvar i livet D) skall man spara 50 000 liv ...? bör man utrusta alla med en fotboja i form av en stegräknare som via mobiltelenätet är ansluten typ våra trängselavgiftskameror, till en centraldator ... och när du rört dig för litet en dag och fläsket lagt på sig och kärlen börjat kalka ... ringer vårdC upp dig och bokar en tid för samtal med hälsokurator och kommer du inte självmant kommer polisen och jagar dig med batong ... och har du då under jakten kommit upp i stippulerat stegantal ... blir det ingen bot utdelad. Vi har nu nått så långt inom trafiksektorn att ytterligare åtgärder blir utopiskt dyra. MVH /// Paap R |
|
Ifall "bilen" och "bilismen" hade uppfunnits och införts idag,så hade aldrig i livet en strykande åtgång med 400-500 döda och 10000tals skadade per år blivit accepterat! Bara för att alla är hemmablinda och tycker att "förbrukningen" är lite så där lagom finns det ingen anledning att acceptera ett sådant synsätt! Det borde för övrigt inte kallas "Nollvision" utan halveringsvisionen......halvering av döda och skadade under en viss period....om så behövs genom halvering av de flesta hastighetsgränser..... F |
|
|
Fenn: Så du menar på fullaste alvar av vi ska puttra runt i 55km/h på våra i princip öde motorvägar. Måste vara dagens skämt... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Andersson: Jag kommer snart och belastar era öde motorvägar:) |
|
| Jag tror att framtidens hastighetsbevakning kommer styras till större del av fartkameror.. Vilket jag tror skulle leda till många körkortslösa medborgare.. så alla ni "uppfinnarjockar" kom på nån bra lösning för att dölja plåtarna titt som tätt. | |
|
Det finns som jag ser det ett fullgott alternativ, snurrplåtar som man själv väljer när man vill vrida på, tex just vid fartkameror snurrar man skyltarna för att sedan vända de rätt direkt efter för att slippa möta polisen så. Tyvärr är det svårt att veta var kameror kommer på nya vägar och man kan överraskas ifall man inte åker konstant med fejk skylten vänd. Vad jag vet är det inte olagligt med snurrplåtar, det är själva användandet av dem som är det. Andra alternativet är en täckplåt som fälls ner över skylten bara, problemet är att den är odiskret och kan skapa diskussoner, men vad jag vet ej olaglig. Jag blev själv stoppad utan framskylt härom dagen, blev ingen böter pga att min kompis känner polismannen, men enligt denne polisman ska skylten bara sitta väl synlig, dvs bakom framrutan eller på andra ställen. Tyvärr resonerar olika poliser olika och tycker en viss polis att det är böter så skriver han den, oavsett vad lagen säger, i domstol som blir nästa steg så kommer polismannen att vinna tyvärr. Pga detta kan man säga att det är olagligt att ha skylten bakom framrutan. |
|
| FRIFART: Varför skulle polisen vinna i en domstol om det inte är olagligt att ha skylten i framrutan? | |
|
Igår på E4an mellan Jönköping och Stockholm var det inte mindre än 4 laserkontroller! Det är vad jag kallar hårdsatsning! |
|
|
acey: varav 3 var i östergötlands län misstänker jag?? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
tazan325: Korrekt :) |
|
|
Snurrplåtar -låter som rena snurren..... Andersson: Icke menar jag att det bara skall få gå i 55....om man har ett skriftligt "bevis" på att man äger omdumme, så kan man väl får köra i ca 80 på motorvägar och i andra stängselfållor, i 65 på vanliga landsvägar och i ca 40 inne i städer. OK - resorna skulle ta lite längre tid, men vad gör nu det när det är så kul att åka bil.... F, |
|
| ...............................Finn "Fenn" fel.................................. | |
|
varför tillåter staten bilar som går fortare än 110 km/h? om de nu verkligen vill att ingen ska köra fortare så kan man ju ha lag på att alla bilar i sverige ska vara begränsade vid 110 km/h, eller så sänder hastighetsskyltar ut signaler till bilar som då ändrar sin högsta tillåtna hastighet, då skulle problemet försvinna, jag är inte för detta, jag vill ha högre hastighet, men på detta sätt så håller folk iaf hastighet |
|
|
400.000.000 för att spara 15 svenskars liv. Skicka pengarna till afrika i form av vaccin och brunnar för rent vatten och spara 1.000.000 afrikaners liv. Vad är mest värt? |
|
|
Dom som förmodar att dom är riktiga fartfantomer, dom är förstås också uppdaterade på vad de skall göra sen..... Ty med sin höga fart borde dom ju - statistiskt sett - alltid komma fram först till en plats där det just smullit (ifall de inte var på platsen redan just då det small, förstås...........) Länk Fartbegränsare i bilar vore ingen Dum idé ------- kanske kunde alla ha en fjärrkontroll med sig, med vilken man snabbt kunde fartbegränsa (andra) bilar som ser ut att köras fort och Vårdslöst...??? Ljuuuva tanke. F. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.