|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Så, vad tycker forumets fartfantomer om det senaste greppet från polisen? Att omedelbart prioritera resurserna så att även övriga poliser förutom trafikpolisen anmanas att ingripa vid trafikbrott. De som förespråkar skärpta nykterhetskontroller får väl också sin vilja fram. Det vi kommer se på vägarna, om nu polisen uppfyller sitt "löfte" är, förutom 700 nya kameror, klart många fler live-fartkontroller samt blåskontroller. Dessutom slutar man att bjuda på 10-15 km/h utan bötar direkt vid 6 plus. | |
|
Det låter bra tycker jag. Fast jag kanske inte räknas som fartfantom utöver en vecka eller två per sommar i Tyskland. Freie farht Herliche fahrt:-) *BAWORAK* |
|
|
Tjaa, jag är väl fartfantom stundtals jag med. Men jag skulle önska jag hade tålamodet att hålla hastigheten. Det ger en rätt skön och avslappnad körning och att man skulle bli piggare och mer aktiv bakom ratten av "inspirerad" körning ger jag inte mycket för. |
|
|
Det gäller att prioritera den grova brottsligheten!! Blir bara så jävla trött!! Kommer inte att ändra min körstil pga detta iaf. Mvh Björn Länk |
|
|
Eftersom polisen slutar att bjuda, så kommer även jag sluta att bjuda den gången jag åker fast för ca 10-15km/h över. D.v.s neka, det ger polisen offantligt mycket mer jobb. Eftersom de dessutom inte prioriterar brottslighet så kommer de ju knappast gnälla. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Pruttgas: Jag håller inte riktigt med dig där. Visst är det avkopplande och bekvämt att sitta och susa fram i trygga 50 men nog faan så blir det ruggigt oinspirerande körning och Jag blir iaf mindre uppmärksam. Det blir lätt att man känner sig bekväm och koncentrerar sig mer på radion och glasspinnen än trafikanter och omgivningen. Sen tror jag inte att vi kommer märka av någon större ökning kontroller... Möjligen att Polisen bötfäller oftare När det är kontroll. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
kilroy |
Enligt mina ytterst välunderrättade källor inom polisen i Skåne så är det mest "munväder". Alla delar av polisorganisationen brottas med underbemanning, ökade krav och hårdare ekonomisk styrning. Nu som tidigare handlar det ju om att använda insidan när man kör för fort, dom som inte gör det åker ju dit i vilket fall som helst. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| skärpta nykterhetskontroller är väl okey, men resten suger. | |
|
tycker 20 km/h hastighetsöverträdelse på landsväg är bagatell jämfört med alla R_VSLICKARE man har i backspegeln titt som sätt! Det är mkt större trafikfara! Jag är inte den som håller hastighetsgränserna jämt men jag kan samtidigt tycka att jag har förståelse för myndighetens agerande när man ser en del stolpskott i trafiken! men lägg mer resurser på alkotester mm. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Jag instämmer med Kilroy, det är samma visa varje vår: Nu ska polisen hårdsatsa på att sätta fast fortkörare. Dom borde lägga mer resurser på nykterhetskontroller. /Anders |
|
|
Man gör det väldigt enkelt för sig när man säger: "Satsa på fler nykterhetskontroller" samt "jag håller alltid 30 utanför dagis" och sedan gasar man på helt efter vad man själv anser är trafiksäkert. Självklart kör vi som inte är alkoholiserade nyktra och det är väldigt lätt att hålla 30 utanför dagisområden. Dagis och förskolor är ofta omringade av staket och är egentligen ingen trafikfara. Hur många överkörda barn finns med i statistiken för de senaste åren? Och hur många barn har inte dött i bilolyckor under samma period där föraren har varit nykter? I polisens uttalande, som redan dissats här, ingår även ökad övervakning av vårdslös/inspirera körning etc (säkert inget som fartälskarna sysslar med). Späjlkar man upp dödstalen så är 150 dödsfall alkoholrelaterade. Vad orsakar resten? Självmord, kanske 50. Då är det 300 kvar. Den grova brottsligheten tar kål på runt 300 per år (inkl fyllemord etc.). Är det inte värt att lägga rätt stora resurser på att skydda de som faktiskt är oskyldiga ute i trafiken? |
|
|
Hallå pruttgas: Att göra det enkelt för sig...) Hur tror du barnen kommer in till sitt dagis/förskola/skola, hus och villakvarter? Med helikopter? Staket eller inte, är det 30 så finns det en anledning, jag tolkar det som du inte har några egna barn eller erfarenhet av dylika, hur de tänker och agerar? Det är oomtvistligt att många trafikanter kör slarvigt, för fort, håller för korta avstånd osv, värre nu än för 10-20 år sen osv. Detta vet myndigheter, vägverk, trafikpolis osv. Tyvärr, och det är bara vi som rör oss i trafiken som kan göra nåt åt det. Jag har själv ytterst svårt att hålla skyltad fart ute på 90-110 vägar, det var nära så sent som idag att lasermannen fick mig, men lastbil en bit fram och "snälla" mötande ett ögonblick tidigare hjälpte till att reda ut det hela...) Ni som vill gasa och härja, se till att hålla er på bana och inhägnat område, vi får bara alla mera övervakning annars. FP |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Inom tätbebyggt område råder ingen tvekan ang. hålla hastighetsbegr.för säkerhetens skull. På landsvägar samt motorvägar borde man kunna hålla något högre hastighet än 110 som max! Tyvärr har vi ju idag så dåliga vägar i detta avlånga land samt många söndagsseglare, kombinerat med nyexaminerade 18 åringar ,och även den självsäkre, bäst i trafiken,svära åt alla andra förare och bli uppstressad (jag), som blandas på samma vägar. Ingen bra kombination. Konstigt att det inte är 50 på samtliga vägar igentligen med tanke på att flera är som jag. Tänk då om dessa förare samlas på samma väg samtidigt efter ett par glas starkare vara!! Inte skulle jag vilja fara fram i 110 med min fru och 3 barn bland dessa förare iallafall! |
|
Man KAN hålla över 110 på t.ex motorväg, säkerheten minskar och man riskerar är att åka fast för fortkörning, konstigare är det inte...) En viktig sak är att det inte är är rekommenderad hastighet som står på alla våra skyltar, utan MAX hastighet. Många tror att man måste hålla skyltad hastighet (eller högre) alltid, men det är fullt tillåtet att köra under skyltad fart, med vederbörlig hänsyn till ev. analkande fordon bakifrån osv. Obs skrivet med viss ironi, men häri ligger en stor anledning till att vi får utstå mer och mer övervakning av olika slag. FP |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Folke! Vad jag menar med mitt inlägg är att vi alla överskattar vår egen säkerhet i trafiken samt förlitar oss till samtliga andra fordonstrafikanter för mycket! Olyckor med dödsfall eller allvarliga skador kan faktiskt förekomma även i lägre hastigheter också. MVH Patrik |
|
Jag tycker inte polisens nya satsning är tillräcklig. Man skulle förbjudit alla bilar och återgått till häst och vagn. Detta skulle minska olyckorna garanterat. |
|
|
M635: Jag kan bara hålla med. Mudak: Det skulle bli himla mycket hästskit på gator och vägar, bättre då att stänga in alla i vadderade rum utan fönster osv. De som inte sitter stilla mitt i rummet skulle få kraftiga böter...) FP |
|
|
k1mzo: Det är ju en vision så vad är problemet? ;-) Folke: Okej, de flesta barnen kanske inte kommer med helikopter och det är väl rätt logiskt att inte så många stryker med eftersom just de flesta håller fartgränsen ;-) Jag passerar två tre skolor varje dag till jobbet och det är rätt ovettigt hur mycket trafiken ökat utanför dessa. Inte ökad genomfartstrafik men däremot alla föräldrar som måste köra sina chipsätande och xbox-spelande ungar till skolan. Min lillebror fick skjuts till skolan varje dag pga. ett hjärtfel och jag minns att han var rätt ensam om att åka bil på den tiden. |
|
Paap Reeder |
400 mille på kameraskåp sparar 15 liv i trafiken enligt v.v. Dom redan investerade 700 mille på trafikkameror sparar 25 liv. Är denna prio vettig? 1,0 miljard till cancerforskning, diabetesforskning samt hjärt-och kärl skulle spara kanske 5000 liv per år men trafiken är ju våra Muhammedbilder. Kör jag förbi dig känner du dig kränkt ... och det får faen inte ske! Då får alla pengar tas från barncancerforskningen och läggas på kameraskåp. OBS!!! säger nu inte att man skall fara med PIM utan ifrågasätter bara samhällets prioriteringar. En trafikdödad är väl lika död som den som dött av cancer -- det är antalet livs levande som räknas. Alla är lika inför döden. MVH /// Paap R |
|
Jag kan nog inte hålla med om att dom flesta håller 30km/h på 30vägar vid vägarbeten och dagis/skolor. Jag håller alltid prick 30 på dessa vägar och i 9 fall av 10 så försvinner bilarna framför mig iväg. På sånna ställen skulle jag gärna se fler kontroller. Sen helt OT, men varför likställer man vägarbetare med dagisbarn (är ju bara vid dagis och vägarbeten det är 30)? Har inte deras byggbas lärt arbetarna att dom inte ska leka på vägen? ;) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Kan inte annat än instämma med Paap men hos cancerpatienter finns inga pengar att hämta så det är nog därför "vägvärkets" skall hörs högst. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.