|
|
|
|---|---|
bengtmat |
Tycker att däckbullret och iviss mån motorljudet är störande i min bmw 330i -01 Har tidigare haft flera 525or och en 540i dessa går avgjort tystare. Varför ska det vara så när en 330i är lika dyr. Den går emellertid otroligt bra. Chippad och med V-formula bränslet från Shell så känns den mycket rapp och kul att köra. Funderar på att låta Streetsound i Upplands Väsby spruta in ljudisoleringsmassa ( dB Axe ) i dörrarna, de säger att detta kommer att reducera bullret väsentligt. Har någon erfarenhet av detta. mvh Bengt |
|
5 serien är betydligt mer ljudisolerad än 3 serien. I min 325:a är det bara motorn som dominerar ljudbilden. Så däckbullret kan ha mycket med vad du har för däck på bilen. |
|
| Skitdäck låter skitmycket. ;) Och sputar du in en massa geggamoja i 330:n så blir den tyngre och mindre kul... Vill du ha en tyst bil så byt till E39 eller E38. | |
|
Tror också det beror mycket på däcken. Bytte från dubbade vinter till Falken sommar i helgen på E46an. Och jag tycker Falken låter mer än dubbarna! Är det någon som har erfarenhet av Falken och (o)ljud? Dom följde med när jag köpte bilen i vintras, så det är premiärmil för mig på dom. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Att E46 har högt vägljud är känt sedan länge. Vad detta beror på har jag funderat mycket över men inte kommit fram till något bra svar. Förmodligen beror det på konstruktion, material i hjulupphängningen m m. Jag tror inte det beror på dålig ljudisolering. Inte heller vilket däckfabrikat man kör på. | |
| Motorn låter lite men det är en vanesak. I början tyckte jag det var störande men har slutat tänka på det nu. Från (sommar)däcken (Continental) låter det dock nästan ingenting. | |
|
E46:an konstruerades egentligen inte för 17" och uppåt. Tyska ams testade en 3-serie för nått år sedan och kom fram till att den var lika snabb med 16" som med 17" och klart långsammare runt banan med 18". Och, nej det var inte en 316i de körde... Däcksljudet är helt ok med 16-tummare, men väljer man 17 så får man lida. Speciellt med billigare däck, samt Pirelli. Min 320-01 hade 16" och jag kommer inte ihåg att jag irriterade mig på däcksbullret, men när jag bytte till 330:an (som måste ha 17" även på vinterhjulen) så var det rätt irriterande, speciellt på långtråkiga motorvägar typ E4:an där man bara satt och nötte kilometer... BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.