AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.033

Chriptrim 750 IAL

HZRobban
Hört att ett nytt chip till 750 kan minska bränsleförbrukningen samt ge lite extra hästar under huven... Någon som har erfarenhet av chippning av 750:n?
HZRobban
Godmorgon i lingonskogen... 740 menade jag givetvis!
Lo
111
Lone Star
750iaL -91
Gjorde en liknande tråd för ganska länge sedan. Scrolla ner lite så hittar du den säkert, där står det mesta.

Personligen tror jag inte att det hjälper ett dugg. Även om det skulle ge ett par extra kusar får man väl betala en 10,000(?) och då är det knappast värt det. För mig iaf.

mvh
HZRobban
Kanske värt i långa loppet om soppaförbrukningen minskas... Fast kanske e så minimalt att det tar lång tid innan man tjänar in det... Plus att man säker gasar mer o därav ingen minskad soppaförbrukning...
Lo
111
Lone Star
750iaL -91
Soppaförburkningen är något man får blunda för när man kör 7-serie =)

Annars om det nu kostar 10,000 som jag tror "itsfun" ska ha för 2 chip(750) så lär du ju inte spara in det under din livstid ;).
jimmy/bmw
2500kr tar itsfun för ett chip och ska öka effekten till 300hk !
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
se till att få ett seriöst chip bara, skiten som sitter i min kärra går inte att köra en diagnos på...

//Magnus

Lo
111
Lone Star
750iaL -91
"öka till 300" min E32 har ju 300 orginal.. har E38 750 mindre alltså?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
det är en 740 det är frågan om, läs andra inlägget.
Lo
111
Lone Star
750iaL -91
My bad, missa det.
al
499
alaska1
118dA-13
Knappast troligt att du får en lägre bränsleförbrukning med chipps! När chippsgubbarna går in och justerar blir just en justering! I botten ligger orginalet fortfarande kvar! Kör på en inblandning med 30-50% E85 så sparar du någon (några) kronor milen! Det gör du dessutom utan någon investering på 5 eller 10 000!
jimmy/bmw
kostar fortfarande 2500kr inte 5000-10000kr
Just BMW 750 är den sugmotor vad jag känner till som svarar mest positivt på chipningens fördel med förbättrad förbränning = bränsleoptimering.

MVH/ Qvarnis
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Qvarnis; Chippning av BMW commonrail turbodieselmotor med partikelfilter 2005, på vilket sätt optimeras själva insprutarna/commonrailsystemet.

Öppnings/stägningtid eller även dieseltrycket (dvs mängd).

Undrar hurvida en chippning/ommappning hos er (ItsFun) i kombination med en KCR dieseloptimeringsbox?

Om en om-mappning bara generellt optimerar allt i motor och motorstyrningar, dvs ribban höjs i motor, så torde en KCR box väl kunna ge ett par extra kusar, eftersom KCR-boxen enbart optimerar/manipulerar signal för bränsle mängd mellan ECU och commonrail.

Om en chippning/ommappning dock innefattar optimering av bränsleflöde så kanske det blir overkill och pannkaka av det hela???? Vet inte...!

Teoretiskt sätt kan det ju inte skada, och det skada kanske inte att prova!?

Mvh marineutter
marineuetter:

Vi ökar bränslemängden insprutarna/commonrailsystemet genom att öppna
öppningstiderna, men vi höjer även turbotrycket, anpassar
rökbegränsningstabeller osv. Vi påstår att vi får bättre effekt,
käörbarhet, bränsleekonomi mm eftersonm vi kommer åt alla parametrar.
frågan är om man vill gå den lkätta vägen - KCR - elr ha den bästa
effekten av alla ovan nämnda slag genom att krångla lite extra som vi
gör.

Att kombinera KCR och det vi gör är ungefär som att höja turbotrycket
på en vanlig bil och sedan sätta dit en pysventil för att höja trycket
ytterligare så de bägge går inte att kombinera.

MVH/ Qvarnis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.