AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.852

Power is nothing without Control (Era erfarnehter med E90?)

He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Ville veta vad ni tycker om E90 väghållning jämfört med de äldre i klassen. "325 mot 330 samt mot andra bilar.

Det jämförs mycket motor, hästkrafter och sekunder rakt fram.
Jag vill prata om när vägen böjer sig och man måste kämpa mot G-krafterna.

Om det skall vara något vettig diskussion, så får vi begränsa oss till Lätt modifierade bilar som kan användas till vardags.

Tacksam för era synpunkter.

Innovate, don't imitate
Jag förstår inte riktigt hur du menar men hursomhelst tycker jag väghållningen när det gäller att ta kurvor är helt fenomenal, föraren sätter gränsen inte bilen. inte kört någon annan bil med samma kurvtagningsförmåga.
när det gäller högfartsstabilitet lämnar den dock en del övrigt att önska.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Du förstod mig rätt.

Jag funderde på det du nämnde: Högfartstabilitet?!
Hur uppfattade du bilen då? Vilken modell körde du och vilken utrustningnivå hade den?

Själv har jag märkt att stabiliteten blir sämre från 140-160... fast det blir bättre igen från 180 till MAX....

Innovate, don't imitate
det är farsan som har en 330, bla dynamic och aktiv styrning. det är liksom inte som en audi eller merca, att man kan somna bakom ratten i 160knyck utan man måste sitta och va på full vakt, koncentrera sig. Det är svårt att sätta fingret på, för föraren är kanske "ostabil" ett lämpligt ordval. men det är den inte, för som passagerare känns den helt trygg att åka 200 i. Det är just att man bakom ratten upplever sig få "jobba" mycket i högre farter, inte som tåget.
både nån tysk tidning och teknikens värld har klagat på detta, och precis som du sa kring 140km/h tror jag TV skrev den börjar bli lite jobbig. iaf där jag tycker det börjar.
många e90-ägare här verkar dock tycka den är perfekt i högre farter medan några inte tycker det. om det är för att vissa är extra känsliga eller att de andra av stolthet och/eller inte har lika höga krav vet jag inte.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Jo... då stämmer det med min erfarenhet. Undrar om det ha något med areodynamiken att göra? Eller så är det en kompromiss, om man vill ha en aktiv bil att köra så måste ge lite komfort.

Hur reagerar den aktiva styrningen? Blir den orolig eller blir den bara trög i höga farter?
jo mkt möjligt det är en kompromiss, audi och mercedes är ju oftast inga gocarts t.ex.
dock verkar sportchassit ha en del i att den upplevs som nervös på motorväg.

svårt o säga.. den ska ju "vända" så att utväxlingen blir lägre än den vanliga styrningen kring 120km/h. för min del hade den nog kunnat ha ännu lägre utväxling. trögare blir, eller ska styrningen bli desto snabbare det går, men det pga servotronic. alltså även på bilar utan aktiv styrning.
har inte kört nån utan aktiv styrning så kan inte säga hur skillnaden är i hög fart, dock är det väl så att man mest märker dess effekt vid parkeringsmanövrar och hårnålskurvor.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Gammal tråd detta. Min uppfattning gäller min 320i (M-tech II paket) E46 och upp till runt 140km/h är det OK, men sen uppträder bilen ostabilt o nervöst. Känns som den blir lätt i framvagnen nästan. Nått jag aldrig upplevt i en Audi, som ligger som ett strykjärn i hög fart. Som nån skrev ovan, så måste man jobba mer som förare för att hålla bilen stadig. Tycker inte om detta uppträdande. Någon som har något input kring detta?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har ju kört både 330i E90 och 330i E46 på bana och kan utan tvekan säga att E90 är bättre. Jag kapar cirka 3 sekunder på Gelleråsen med E90 jämfört med E46.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Även om tråden är gammal, kan jag inte annat än instämma i att E90 är klart bättre än E46 chassimässigt. Bättre balans, bättre bromsar, bättre hjulkontroll och allmänt stadigare komponenter i hjulupphängningarna gör att E90 är oerhört lätt att kontrollera, även på gränsen för väggreppet. E90 är dessutom betydligt kvickare att styra in i böjarna, den lilla tendens till understyrning som finns i E46 existerar inte i E90.
Jämfört med gamla E36 och E30 är skillnaden ännu större. E30 är förvissom körglad och 'lättsvängd', men saknar drivgrepp och balans i bakvagnen. E36 är i jämförelsen fruktansvärt understyrd, man får brottas rejält med den för att få den att styra in i böjarna vid banåka. (Detta gäller ej E36 Compact, som har E30:ns 'gamla' bakvagn vilket ger betydligt alertare uppträdande.)
Med E90 är det bara att sikta och styra..... ;-)
Beträffande högfartsstabiliteten, så är den helt OK på E90. Tyvärr envisas ju BMW med att montera 'punkeringssäkra' däck (RFT = Run Flat Technology), och dessa förtar mycket av chassits goda egenskaper. En E90 med 18"- eller 19"-hjul, FRT-däck och sportfjädring är ganska orolig på rak väg, medan min 320d E90 med standardchassi och 16" standardhjul med 'normala' (icke-RFT) 205/60-däck är hur stadig som helst även på spårig väg.

Är det viktigt med stabilitet, välj högst 17"-hjul och släng RFT-däcken där dom hör hemma - på sophögen!
No
5.161
Nockenwelle
Ja, RFT stökar till köregenskaperna ordentligt. Beträffande högfartsstabiliteten så körde jag min 330i med R-Däck (som pga av sina styva stommar oftast har negativ inverkan på stabiliteten utom när man kör snabbt i kurvor) i högfart och stördes bara av en sak – att toppfartsspärren gick in för tidigt, redan vid 245 km/h mätaravläst. Bilen gick då som en klippa på vägen och motorn hade helt klart mer att ge.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Min toppfartspärr går in när nålen visar prick 260Km/h och det är dax att slå i 6'an. Hade du mycket kvar att ge på 5'an?

Man sitter inte och käkar pommes frites direkt i den farten men jag uppskattar den lite känsligare styrningen än en död volvo eller mercedes. Gillar trögheten i den aktiva styrningen dessutom. Nu kör jag på RFT och det ska bli riktigt skönt att slänga på andra hjul snart. Den är ganska duktigt spårkänslig. Nymålade vita sträck räcker för att färdriktningen ska påverkas!

Men väghållningen är helt underbar och man kan ladda betydligt mer i E90 än E46 utan och känna någon oro. Bara att styra och gasa. E90'ns antisladd är en fröjd dessutom. Nu hade jag ASC i min E46'a... Ingen hit direkt. Blev mest förbannad på den.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, det var en hel del kvar att ge på femman. Jag har pratat med Novation och de hade aldrig hört talas om någon anna som stött på detta problem. De skulle kontakta teknisk expertis inom BMW för att få svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.