AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
729

Tändspolar som krånglar

Hej! jag har en BMW 525 IA -03. Häromdagen så startade bilen men gick väldigt ojämnt samt hade inge ork. Körde ut bilen till BMW som konstaterade snabbt felet genom att logga in och läsa av bilen. Döm av min förvåning att 3!! tändspolar var trasiga. Kostnad 2000kr men om alla 6 byttes 3000kr. Bad om en tid för åtgärd men detta kunde lösas omgående för att man hade tändspolar på hyllan. Detta omfattades inte av garantin för att bilen var äldre än 2 år. Skrev ett brev till generalagenten för att få reda på om detta var ett vanligt fel, men fick till svar att detta kunde dom omöjligt svara på för dom för ingen statistik över delar som byts till följd av funktionsstörning.
så min fråga är om detta är en vanligt fel på BMW samt det är konstigt om BMW inte har någon återföljning av frekventa fel för att kunna förbättra bilen.

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Detta är ett valigt fel på BMW tyvärr. Dessutom så har om ingen skydighet som dom sa att åtgärda detta, dom har köpt olika tändspolar till olika modeller för att sedan irikta sej på dom spolar som fukar bäst. Ett tips är att svälja detta och byta till dom nyare spolarna. Jag praktiserade på en BMW auktoriserd verkstad i 6 veckor. På den tiden fick vi in 4-5 bilar med samma problem.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det har bytts en del dåliga Bremispolar fanns ett servicemeddelande om att gick en sönder skulle alla bytas men fanns väl ett slutdatum som du passerat mvh Hasso från ett soligt Madeira
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ja man kan säja att det fanns ett slutdatum. Men det verkar som att dom "nya" spolarna börjar att säja upp lite hur som nu också tyvärr.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.