AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.301

Tips om rabatt på försäkring

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack vare Jimmyboy så fick jag i dag vetskap om att ett BMWCS-medlemsskap numera ger 10% rabatt på BMW Originalförsäkring. Gissar att det är några stycken här på forumet som precis som jag både är medlem och har detta försäkringsbolag och då är det bara att höra av sig till försäkringsbolaget och meddela att man är BMWCS-medlem så får ni rabatt från den dag ni anmäler.

För egen del så rör det sig om ca. 1500kr/år som jag sparar på mina två bilar, så BMWCS-medlemskapet är utan tvekan väl investerade 400kr/år :)

___
//Ulf
Bara ett problem med BMW original, dom kräver omkodning av nycklar "gäller alla årsmodeller" och det görs inte hos återförsäljaren i samma hus som Generalagenten, dom visste inte ens vad det var?! Jag valde LF i stället och min far SalusAnsvar, LF kräver ingen omkodning på bilar äldre än 9år och SalusAnsvar har inga sådana krav, oavsett årsmodell.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har i alla fall aldrig haft några problem med att få nycklar kontrollerade och omkodade i Malmö/Lund. Kostar ju en slant men det är ju bra för en själv att få det gjort samt att många bolag kräver det.

När det gäller LF och SaluAnsvar så är deras krav betydligt svårare att uppfylla. LF försäkrar enbart importbilar om man haft sin hemförsäkring hos dom det senaste året. SalusAnsvar trodde jag inte försäkrade importbilar överhuvudtaget men tydligen så går det med tanke på din far?

___
//Ulf
Ja det var inga problem alls, för far, är det inte Aktsam du tänker på Ulf?

Jag bytte till LF Sthlm förra året och plockade samtidigt över hemförsäkringen, underligt nog kostar bil+hem ca 4tkr mindre än bara bil, det dom krävde då var besiktning av bilarna, eftersom dom var av så dyr modell, när jag tog försäkring på min numera sålda 540iAM så var kravet ändrat, bilar som varit i landet över 2år och var över 9år behövde inte besiktas.

Jag har inte kodat om några nycklar, men var förvånad både över BMW Solna som sa att dom inte kodar om och över SalusAnsvar och deras avsaknad från krav på omkodning, mest över BMW Solna.

Mvh Stephan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kan vara att jag blandade ihop det med Aktsam men jag vet att jag kollade SalusAnsvar i alla fall och i så fall så var det priset dom föll på. Körde LF under många år då dom var bra på importbilar och att dom kollar på bilen i real life och fotograferar är ju bara bra om man har bilar som ligger över normalskicket. När jag flyttade tillbaka från USA 2002 och köpte en importerad bil så ville dom inte försäkra denna då jag ej hade min hemförsäkring där och jag var tvungen att ha en hemförsäkring 1 år innan jag kunde få försäkra bilen alternativt om bilen varit i Sverige 3 år. Valde då If som funkade bra och även var billigast för mig men när jag köpt 530'n i somras så var dom plötsligt dyrast av alla så då blev det Originalförsäkring istället då dessa var billigast. Dom var även billigast när jag importerade 320'n i februari. Så för egen del är jag som sagt tacksam för sammarbetet med BMWCS...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.