|
|
|
|---|---|
|
Skruvade ner motorn med misstankar på att ramlagerna va dåliga och när jag plockade loss dom såg dom ut såhär Länk Vad har hänt igentligen? Smuts i oljan? Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar | |
| vilken bil gäller det? ytan är ju borta, så mycket ser man ju eftersom det lyser gult, men att dom trillar sönder har jag aldrig varit med om! extremt slitage eller utmattning, är det m30 motorn så brukar oljepumpen bli kass efter många mil, men då skulle andra delar i motorn också vara kass! | |
|
Det är det som är det skumma, kamaxel och allt annat är jättefint! Har suttit i en M20 motor med 27k mil på mätaren. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kan motorn ha renoverats med piratdelar tidigare!? MVH Patrik |
|
Kan kan den ju men jag är mycket tveksam till detta. Det var dock någon som renoverade bilen med ny lack,vindruta osv år 2000. Men sedan dess har den ej gått mer än ca 2000Mil. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hur mycket stryk har vevaxeln fått då? Enl bilden ser ju nästan det ut att gått väldigt varmt dvs gammal olja eller fel olja alt ingen kylning på den! MVH Patrik |
|
Vevaxlens lager va ganska fina i förhållande till ramlagerna. Det va bara typ någon enstaka lite repa i dom lagerna och absolut ingen gul skymmer. Hade det varit problem med oljan så hade deta varit samma med vevlagerna, har det vatt smuts i oljan skulle det visat sej på kamaxel och vevlager. hade det varit taskigt oljetryck så hade vevlagerna tagit mest stryk. Men detta är konstigt! Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
Måste nästan vara fabrikationsfel i sådant fall! Lyssna med BMW/bilcentralen om denna specifika slitning finns noterat hos dem beträffande modell samt årgång! MVH Patrik |
| m20 motorn är annars känd för svaga vevlager. | |
|
Va och praktiserade på BMW och frågade då om dess svaga pungter. Det ända dom sa vat vipparmarna. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
Paap Reeder |
Min tro: OM ... ! - syns inte på bildskärpan - ytorna inte är repiga utan jämnt nedputsade tycker jag det ser mycket bra ut. Kan vara så att det t o m skall se ut såhär om det är bra. På lagerhalvan finns pålagt ett antal olika skikt. På vevlagren jag tog ur både M30:ian och M70:ian fanns tre "färger". 1) den grundgrå som täckte 70% av lagerytan 2) en 20% ljusare grå ton på ca 20% av lagerytan 3) en svart ton alldeles i mitten Ytorna var helsläta och kikade man på dom i 20 ggr förstoring kunde man inte ens ana några kanter. Min slutsats .. visst är dom slitna men sannolikt blir det dessa "färger" ganska snart efter start. MVH /// Paap R |
|
Dom va ju inte bara slitna, ramlade ju i bitar när jag tog bort överfallen. Och det är ramlager på bilden, vevlagerna va det inget fel på. Bara normalt slitage. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Ramlagerna va repiga som fasen, man kan nog använda dom att fila med Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Vilken olja har bilen körts på och med vilka bytes intervall? Mvh Danne |
|
|
Vet facktist inte det. Motorn va slut när jag köpte bilen. Ägaren sa att det bara va att byta topp då den va sprucken, men så va inte fallet. Vattenpump, och ramlager visade det sej vara. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
har du kollat balansen? Kan ju också vara så att någon tryckt i öd lager... kanske inte kollat spelen... kolla dem med ex.vis. plastigauge när motorn ska ihop igen, du kan ha en krokig axel. Kan också vara så att överfallen sitter fel... åtgärdas med linehoning... /Martin |
|
|
Tack för tipset, men någon krokig axel tror jag inte att det är iaf. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Kan det kanske vara att dom har svarvat däck (börnat) en hel del. Förmodligen har dom gjort stillastående i säkert 10min. Bromsskivan bak va tunn som ett A4-papper och bromsbeläggen helt slut. Så det är ju säkert mycket varvat med hög motorbelastning. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.