AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.404

Bilimport på motorist på svt1

Sida 1 av 2
Det är väl inte så lyckat när dom i programet motorist på svt 1 importerar en bil och kör hem den olagligt och oförsäkrat med tyska transport skyltar som bara gäller inom Tyskland,nu kan ju någon som ska importera första gången efter programet åka ner och köpa bil och ev råka ut för någon olycka eller få rejäla böter i Danmark, så vi får väl hoppas dom kommer med någon ny information från svt 1 så att någon inte får massa problem.
Jag tänkte på samma sak, riktigt dåligt när dom vill upplysa om ämnet och gör en sådan tabbe.

Mvh Stephan
Och då hade ju ändå hjälp av någon form av proffs ????
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hur som helst så känns bilimport från Tyskland lite väl mycket -98 känns det som...

Kom med nåt nytt
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det blev billigare och skaffa sig gula export skyltar, vet inte hur mkt det skiljer från de röda skyltarna.

Hoppas de meddelar tills nästa program att de har gjort fel.

Pinsamt dåligt av svt..
Hej skickade ett mejl till svt1 efter programet fick det här mejlet i går. Tack för ditt mejl.

I inslaget om att importera bil från Tyskland tog vi hjälp av en
bilhandlare därför kunde vi göra så här:
Vi skaffade en gul registreringsskylt i Hamburg, detta gjordes innan vi
köpte bilen. Skylten gäller bara inom Tyskland och på färjan till Sverige
kunde bilhandlaren byta till sina gröna svenska bilhandlarskyltar. Detta
gjordes av produktionspraktiska orsaker och är givetvis inte det normala
tillvägagångssättet för en privatperson som ska välja de röda skyltarna.
Något som man också blir upplyst om på Landesbetrieb Verkehr.

Man har också hittills kunnat använda de gula skyltarna om man vid den
danska gränsen skaffat en tillfällig skylt, som man endast betalat en
depositionsavgift för.
När man sedan skickat tillbaka skyltarna har man fått sina pengarna
tillbaka. Men vid det tillvägagångssättet har ju problemet vid transporten
i Sverige kvarstått.

Olika regler gäller för tyska delstater, och i Hamburg får utländska
personer köpa tillfälliga gula registeringsskyltar innan de köper bil. För
reportaget var det enklast att göra så för att Caroline skulle kunna
välja bland alla bilar och sedan bara köra iväg. De gula skyltarna är också
billigare än de röda exportskyltarna. I vissa andra tyska delstater är
detta dock inte möjligt. En privatperson som vill importera från Tyskland
rekommenderas givetvis därför att köpa de röda exportskyltarna. Även här är
tillvägagångssättet exakt som i reportaget förutom att du först måste köpa
bilen innan man kan köpa skyltarna. Det är lite krångligare och dyrare och
kan innebära att man måste övernatta en natt till. Å andra sidan kan man
köra hela vägen från Tyskland hem till Sverige utan att byta någon skylt.

Vi beklagar att det tillvägagångssättet vi valde av produktionspraktiska
orsaker i reportaget kan förefalla otydligt och felaktigt för erfarna
bilimportörer som du ;-). Vi trodde helt enkelt inte att de gula skyltarna
skulle observeras. Vi ville istället visa hur en bilimport går till och att
det med lite tid och krångel faktiskt är genomförbart för gemene man och
kvinna. Och i sak stämmer ju innehållet i reportaget. Men valet av skyltar
var som sagt olyckligt, vilket vi beklagar.

Med vänlig hälsning,
Mikael Horvath
projektledare
Motorist
SVT
.
Scheckheft
Hej
Fullständigt oseriöst av SVT.
"Vi trodde helt enkelt inte att de gula skyltarna skulle observeras." Snacka om att man inte tar sin publik på allvar.

Mvh
Scheckheft
hi
20
hiblopp
E91 325i -11
Ja, riktigt uselt!

Förutom att "gemene man" eventuellt kan ha lagt märke till vilken sorts skylt de skaffade i programmet, så är ju förvirringen dessutom total om de försöker åka och köpa röda skyltar först, innan de köpt bilen.
Kul att stå där framför den tysken på Verkehrsamt och försöka förklara "men i svensk tv gjorde de ju så"...

OM det nu var menat som ett seriöst försök att undervisa kring de praktiska detaljerna när man importerar bil från tyskland så har de hamnat riktigt snett.

Regel no: 1. Man skall inte tro all man ser på TV!!! Detta gäller även nyhetsinslag samt mera fakta inriktade program. TV är underhållning för massorna. Ett slags socialt masspsykotiskt tillstånd som betraktaren invaggas i. Produktionsbudgetar och utrustning i miljonklassen kan dom få oss att tro i princip vad som helst. Det är BARA när man är väl insatt i ett ämne som man märker mängden DYNGA som pumpas ut över oss ovetande i TV-soffan.
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag skrev också ett mail till dom i detta ärende och fick samma svar som jari65. Jag tyckte även att dom skulle klargöra detta i nästa program så att inga bilimporter blir olagliga på grund av vad dom visade på TV.

Sen är ju förklaringen en otroligt dålig efterhandskonstruktion. Meningen med reportaget var ju att visa allmänheten HUR MAN GÖR när man importerar själv. Att det första man gör, enligt reportaget , är att skaffa en skylt är ju helt fel. Hur många som sett programmet vet det idag?

Ska bli intressant och se om man kommenterar detta i nästa "motorist" (citattecknen måste skrivas då titeln på programmet i dagsläget är missvisande!?)

/Gunnar
/Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Går det färjor till Sverige från Puttgarten?`

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
HerrGaspedal:
Svensk grönskylt gäller även i Danmark, om det var detta du syftade på. mvh

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
...och gula tyska "gäller" inte i Sverige.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
De körde ju över Öresunds bron på gula skyltar! Så igenom Danmark har dom åkt! Såg också reportaget och vilken tabbe.

Jag bor i Danmark, och vet hur hårda Polisen är på det med de gula skyltarna. De står ofta vid färjan i Rødby och väntar, eller vid avfarten vid Kastrup flygplats (sista avfarten i DK, innan bron).

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dom har nu lagt in samma förklaring på sin hemsida... Länk

___
//Ulf
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Dom skämms nog för inslaget kan man hoppas, ajabaja. Det var väldigt dumt gjort, förstår inte varför dom gjorde som dom gjorde för som synes var det ju flera som lade märke till det. Urbota dumt.
Men finns det egentligen något bra motorprogram att se på idag? Saknar alla som varit ja :|

--
DTM system och rak 6a ;)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vad är det för skitsnack att de bytte skyltarna på färjan till Danmark! De åkte ju över öresundsbron med de gula skyltarna monterade!!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Tyvärr är det som ni observerat typiskt för tv-mediet (och för all del de flesta svenska tidningarna). Faktafel orsakade av journalisters slarv och bristande kunskaper (en bekant som arbetade på DN använde Bra Böckers lexikon istället för facklitteratur för att skriva artiklar om sådant hon inte behärskade). Ett av skälen till att jag inte längre har en fungerande tv och att jag efter min nuvarande tesprenumeration av Svd inte kommer att förnya den är just denna låga jounralistiska integritet. Det finns fullgoda utländska alternativ som tex. The Economist (ok inte för svenska händelser). Ta alla faktaprogram med en nypa salt. Det är ju tyvärr främst frågan om underhållning och inte upplysning. Sorry det blev lite OT, men jag finner den allmänna journalistiska nivån i Sverige upprörande, tacka vet jag större tüschka morgontidningar. :)

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Och då kan man bara tänka på alla faktafel som man inte märker eftersom man inte har kunskap om alla områden.

Lite OT om just faktafel på TV. När jag jobbar hemifrån så har jag ibland TV'n påslagen på dagarna och häromveckan så var det någon amerikansk talkshow som handlade om ungdomars drogproblem. Merparten av dessa missbrukade "chrystal meth" vilket ofta i inslagen bara benämdes "meth". Den svenska översättaren översatte genomgående detta ord till "metadon"...Jag har ingen större kunskap om droger men vad jag vet så är metadon en behandling som används vid avvänjning av t ex heroin.

Förstår inte att någon som jobbar som översättare inte dubbelkollar betydelsen av ett ord om hon/han nu är osäker, framförallt om ordet förekommer 100+ gånger i programmet.

___
//Ulf
Programmer: Om det var SVT du såg på var det anmärkningsvärt iom att din iatktagelse var korrekt. Om det däremot var övriga kanaler är det mindre konstigt. Betallning för tv-översättningsuppdrag har (utom för SVT:s stab) sänkts kraftigt det senaste årtiondet vilket leder till att de som är skickliga avvänder sina talanger inom andra områden. Man får vad man betalar för och korrekturläsning tar tid, då är det bättre att satsa på att översätta fler ord som ger bättre betalt än kvalitet.

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mikael: Det var inte SVT utan TV3 (Oprah har jag för mig) och det stämmer säkert som du säger att det handlar mer om kvantitet än kvalitet...Att det då och då kan bli fel i översättningar är ju självklart och många amerikanska ord/uttryck är svåra att översätta då det utöver språkkundskap också kräver en kulturkunskap. I andra fall så är det svårt just därför att ordets "poäng" förloras vid översättning. Detta köper jag men i mitt exempel så var det ju "kärnan" i programmets tema.

För att återvända till biljournalistiken så är det sällan man läser ett nummer av Teknikens Värld utan att hitta faktafel. Trist men det handlar väl om (som någon skrev ovan) att ta allt men ser och läser med en nypa salt...

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.