|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har koll, ideer eller kanske ritningar på bra läsningar till bättre krängningshämmare som man kan bygga själv? Till en E30 -86 Tackar på förhand! | |
|
Bara lite koll, så pass att jag vet att om man ändrar kräng.hämmarn när man har originalfjädrar, blir bilen i obalans. Tjockare diameter på kräng.hämmaren gör bilen understyrd. För att kompensera det måste man ha mjukare fjädrar fram, eller hårdare bak. Nisse |
|
| Tanken är att jag ska sänka bilen ordentligt. och då antar jag att dom blir betydligt styvare. | |
|
Om du sänker både bak och fram, funkar det nog med originalkräng.hämmarn fram. Men en del sänker bara fram och då med originalkräng.hämmarn fram blir bilen farligt understyrd. Skall man åka med original bakfjädrar bak och hårda sänkta fram är det bättre att ta bort framkräng.hämmarn helt. Då blir den i alla fall körbar i snabba asfaltkurvor. Nisse |
|
|
Okej, men jag har sett att man kan köpa hela krängningshämmarsattser som skulle göra väghållningen bättre.. hur funkar dom i sånna fall? Är det bara fjäderbensstag som gäller om jag sänker den då? Vad kostar föresten en sån där fyrhjulsinställning? Jag hade en volvo 340 en gång i tiden som en del byggde nå stag mellan bakhjulen med nån busstning så det blev bättre vägghållning ha ja för mig. Jag har bara sätt nån bild, så jag är inte helt säker. |
|
|
Om du köper kräng.hämm.sattsen vet dom väl i butiken hur den passar till dom fjädrar du skall ha hoppas jag. Kanske ställbar. Vad gäller 340-in så hade väl den stel bakaxel och på sådana brukar dom sätta in ett Z-a stag som gör att kardanaxeln inte skall vrida bakaxeln i vissa kurvor och få innerhjulet att släppa för lätt. Det behövs inte på bmw. Nisse |
|
|
Nej, ursäkta, Z-a staget är ditsatt för att den stela bakaxeln inte skall röra sig i sidled vid fjädring vilket den gör med original tvärstag. Nisse |
|
| 340 har inte stel bakaxel. Är inte Z-axel något aktuellt alls till bmw alltså? | |
|
Vi kanske inte skriver om samma Z-axel. Den jag menar är den som ersatte baktvärstaget på tex. gamla volvo med diff-klump i stela bakaxeln, på banbilar, för att inte bakaxeln skall åka i sidled, vid fjädring, i en radie som bestäms av originaltvärstaget. Ja du har rätt om 340-n. Den har visst en halvstel bakaxel som kan svänga och hålla bakhjulen parallella, men diff-klumpen sitter stumt i chassit. Den slipper tvärstaget eftersom bladfjädrar håller bakaxeln i sidled. Jag har själv haft en volvo 66 med remjohan som hade den bakaxeln. Det är den bekvämaste bil jag haft, otroligt lättkörd i halt väglag tack vare mitt- tyngdpunkten. Satt som gjuten i stolen. Behövde aldrig koppla ur och växla. Nackdelarna var hästkraftlös och högt ljud från remarna. BMW-s hjulupphängning är väl bra original vad jag vet. Men med sänkning blir alla bilar bättre på asfaltvägar. Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.