|
|
|
|---|---|
|
Var nyss ute å körde en sväng med min 540. Plötsligt började laddningslampan lysa! :( Enligt checkpanelen har jag en ackuspänning på strax över 11V (sist jag kollade var det 13.5V stabilt). Några tips? Bara att kontakta service? | |
|
Kolla alla remmar(självklar), kolla att motor och chassi är förbundna med jordfläta. Jag har läst på forumet att jordflätan kan glappa i anslutningarna. Man kan väl ta en startkabel och lägga ihop dom. Laddreläet? eller batteriet kolla nivån på batterivattnet. /Anders |
|
|
Bilen fördes(kördes) till service i morse. Dom har nu konstaterat att generatorn är kass, så den ska utbytas. Det finns för tillfället tydligen inte en enda generator i hela landet (finland), så nu får jag vänta till efter påsken innan bilen är körbar igen :( ///air MSN: air(a)multi.fi |
|
|
Har precis hämtat bilen från servicen. Ny generator och nya remmor, så nu är den iskick igen :) |
|
|
Grattis! Utförde precis samma reparation för någon månad sen. Billigt är det inte med vattenkylda generatorer :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: Vad kostade det dej? Jag köpte i samband med bilen en "garanti", kallad "Finntakuu". Nu var jag glad över att ha gjort detta, eftersom den täckte generatorn. Själv fick jag betala självrisk på 150e + nya remmar 61e. Totalt 211e :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det enda som oftast brukar gå sönder på dessa generatorer , MB har lika förövrigt är dioderna och dessa är utbytbara. Och dessa kan en bilelektrisk verkstad byta till en lägre kostnad än en utbytesgenerator gissar runt 2000 kr. ///MVH Hasso Länk |
|
Luften: Har samma som dig. En extragaranti som täckte den delen. betalade 500kr i självrisk, men reparationen gick på över 10000kr. Remmar och spännhjul fick jag betala själv. Passade även på att byta kylaren så totalt betalade jag drygt 7000kr tror jag. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: Ok. Låter liknande som min då, men jag har högre sjävlrisk. Kylaren var nybytt när jag köpte bilen :) Hasso: Tack för tipset. I detta fall var det ju lämpligt att byta generator när man inte behöver betala den. Men, om det uppstår liknande problem igen när garantin gått ut, så kan det vara bra att veta! |
|
|
De byter man lätt själv annars. En kraftig lödkolv och en mutterdragare behövs.Och vanliga verktyg förstås. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kristian E: eftersom det inte är vanliga generatordioder så kan det vara knepigt att få tag i dessa om man inte har kontakter i bilelbranchen men de går att byta själv om ma är händig, ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.