AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.939

Chipa bmw 530-93

Sida 2 av 2
al
499
alaska1
118dA-13
Se där! Nu kommer det fram varför biltillverkarna har lite marginaler - ALLA MOTORER ÄR INTE LIKA! Men alla chipps är lika och just därför gäller MAPPNING!

Oberoende test att chippning ger motorskader - ja det är precis det som jag ville du skulle säga eftersom jag är mycket tveksam till att den garanti som chippsleverantören tagit fram har något praktisk värde, dock kostar den extra! Hur visa att chippset orsakat skadan?
jimmy/bmw
Se där! Nu kommer det fram varför biltillverkarna har lite marginaler - ALLA MOTORER ÄR INTE LIKA

Har du oberoende test på de?

Och sen tror jag att dom har mariginaler för att bilarna ska kunna gå på allt från 91oktan till 100oktan och funka felfritt även om man drar över ett par tusen mil på servicen, gå i -50 till +50grader och sånt behöver ju inte chipptrimarna tänka på lika mycket!

Oberoende test att chippning ger motorskader - ja det är precis det som jag ville du skulle säga eftersom jag är mycket tveksam till att den garanti som chippsleverantören tagit fram har något praktisk värde, dock kostar den extra! Hur visa att chippset orsakat skadan?

Bevis du då att ett chip kan leda till motorskador !!
al
499
alaska1
118dA-13
Oj så mycket om chip - marknadsföring ..... *s*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klart att ett dåligt chip kan förstöra motorn!

Det räcker att chippet är lite dåligt optimerat och på så vis gör att motorn går för snålt - då går förbränningstemperaturen upp drastiskt och brända ventiler kommer som ett brev på posten (som det brukade göra med "gamla posten" i alla fall... ;o)). Vill det sig riktigt illa kan även kolvarna brännas sönder...

Just det faktum att alla motorer bör ses som individer, gör att massproducerade chip är klart tveksamma (åtminstone de effektökningar som de säger sig uppnå) - en ren mappning av en unik motor där man tar hänsyn till den unika motorns uppträdande och toleranser kan givetvis ge lite grand i både ökad effekt, ökat vridmoment samt sänkt förbrukning. Men i en sugmotor finns det över huvud taget ganska lite att hämta effektmässigt.

För att få märkbart mer effekt av trimchip får man hålla sig till turbomotorer....men inte sällan brukar effekt/vridmomentshöjningen resultera i att växellådan går åt pipan då den inte är dimensionerad för dessa krafter... :o/

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
al
499
alaska1
118dA-13
Jag kan inte bevisa att chipps ger motorskader och knappast någon annan heller, så en garanti mot motorskader förorsakade av chipps är nog knappast något som jag skulle betala för - gör någon det?

Kan någon garantera att chipps inte ger motorskader så vill jag se det beviset, det finns väl - inte det????
jimmy/bmw
Men en dålig mappning kan ju också förstöra motorn

Oj så mycket om chip - marknadsföring ..... *s*

Vad menas med det da ?
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
alaska1
Du kan alltså inte bevisa dina påståenden som du går ut hårt med, men ändå kräver att andra ska bevisa sina påståenden?!

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Johan B
Brända ventiler eller kolvar är inget man vill ha, det är därför man kan köpa bränslechip till LH2.4, som tillverkats för berikning av bränsleblandningen vid belastning. Skulle tippa på att det gör så att motorn beräknas få en längre livslängd.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.