AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
729

Ojämn tomgång 520i -01

Ma
5
MagnusEklof
520i Touring -01
Hej,

Behöver era motorkunskaper ett slag. Har som sagt en 520i T -01 (M54 motorn) med 8800 mil. fullservad. 2 prickar kvar till Insp. 2, så stift är alltså aldrig bytta dock en tändspole (sexan) bytt efter flera misständningar där.

Problemet jag har (ja jag har sökt) är relaterat till tomgången när bilen är helt kall (dvs stått över natten). När jag startar är den ok i 20-30 sek runt 800-900 varv. Sedan börjar den sjunka och då börjar ojämnheterna gradvis, den vandrar inte i varv utan snarare "vobbar" i brist på bättre uttryck. Detta hörs lite i bilen men märks mest på att bilen vibrarar svagt, mer så i växelspaken.
Gasar jag upp till 1500-2000 märks inte problemet, och kör jag iväg 1-2 minuter så är problemet bortblåst.

Känns lite som ett "regleringsproblem" efter som den går bra första 20-30 sekunderna.

Inga andra problem som jag har märkt, pigg och gasvillig är den i övrigt.

Känner någon igen sig?

Magnus
Ma
5
MagnusEklof
520i Touring -01
Skulle inte vara vobbar, snarare vobblar...

Magnus
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

ser att detta är en mkt gammal tråd, men för att hjälpa andra så skriver jag lite...

Hade exakt samma symtom och efter att ha läst felkoder så visade det sig att en tändspole var dålig. Efter bytet har den gått rent, och fungerar som den skall.

/H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.