|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Mitt första inlägg här på Autopower =) Jag har en 318i -86 med sliten topp (kammen och vipparna är nötta rätt mkt). Nu är det så att jag har möjlighet till att få tag i en motor från en -77as 320. Dvs M10 motorn, 2 liters fyra med förgasare. Frågan är hur lika/olika dessa motorer är ?? Mest intressant är förståss toppen. Går den att byta rakt av ? Går kam/vippor att plocka rakt av ? samma kam ? Skillnad i ventilstorlek ? Följdfrågor blir även om resten är samma. Dvs kan jag hinka ner gamla blocket men med min insprutning utan större modifikation ? Vore najs med 2 liter =) Men främst med en topp som inte slammrar som en mindre stenkross ! Mkt tacksam för svar. | |
|
Toppar till förgasar motorer har hål för bränslepumpen som drivs av kammen. Detta går att täcka för med med en plåt. Sen saknas det hål för spridarna också, men du tänkte kanske bara ta "innehållet" och flytta över? Jag satte i en M10 från en 02 i en 320 -80 och flyttade över insprutningen. För att få till det med spridarna kappade jag och svetsade ihop insuget från en 02 tii (insprutning) med det från 320 -80. Funkade hur bra som helst. /Anders. |
|
|
tack för svaret anders Har väll tänkt mig 3 varianter beroende på vad som skiljer dom åt, samt tillgången på tid och pengar. 1. byta "innehållet" bara.. dvs kam och vipparmar. (om dom nu är samma ?) 2. byta hela toppen. (är det samma ventiler och anslutningar ?) 3. Mixa på insprutning på 2.0 motorn och lyfta i. |
|
|
Den trevligaste lösningen är väl att ta innehållet från 2.0 toppen och stoppa in i 1.8 toppen där sprutet passar rätt på och skruva på detta på 2.0 blocket. Jag kan inte svära på att allt passar rätt av. Eventuellt måste t.ex. oljepump och sump växlas också. Kolla så att motor fästen passar. Det skiljde på 02 blocket mot E21. Vet inte hur det är mellan E21 och E30. /Anders. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.