|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
på en 96'a hur ser SBP på det? - har fått igenom den förut men det verkar vara rent lotteri. hur är det IGENTLIGEN? | |
|
Samma fråga från mig!Svara dem som vet nu? Mpower |
|
|
Det ska inte vara några problem. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Rikard, bromsarna torde väl vara det minsta problemet för Dig hos besiktningen va? :) |
|
| Nä har orginalmotor i just nu :-) | |
|
Dom "inte" problemen - blev = föreläggande om regbesiktning. ställbara fjäderben + riktiga bromsar...... |
|
|
En god vän besiktigade sin RS4 med brembo 6 kolvs ok utan problem för någon vecka sedan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
540is :vad föll det på, att det var andra ok eller skivorna eller allt i ett? Mpower |
|
| Ja - som sagt "LOTTO" comes to mind. | |
|
Man kan ju ifrågasätta vilken trafikfara bättre bromsar än orignal är :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det som sas var ungefär det här: jaha ställbara fjäderben.... och kolla bromsarna - hur gör vi (besikningsmannen frågar chefen?) - jaha en sån igen, suck typ, - är den helbilsgodkänd?, Ja - då där det föreläggande som gäller. end of story |
|
|
Märkligt, Jesperado säger att det inte ska vara några problem men när jag frågade här i stan så blev svaret att man inte får uppgradera bromsarna! Mvh Abbe M3 E30, dagboken: Länk |
|
|
Jag skall prova den andra vägen, att framhäva alla modifieringar och istället försöka få den godkänd som "ombyggt" fordon. Finns ju ingen besikningsman som ser att styrningen är bytt till M5 servotronic tex. eller att både bak / framvagn kommer från M5. |
|
|
Så om den inte är helbilsgodkänd så behövs ingen registreringsbesiktning? ///BMW - Was sonst! |
|
| Vet ej - har inga svar, total darkness. skall ringa SFRO nu :) | |
|
JohanE: Om den är helfordonsgodkänd eller inte har ingen betydelse i detta fallet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej hopp:) Ja man skulle ju kunna tycka att man ökar säkerheten med bättre bromsar men sammtidigt så kanske vissa bromsar är anpassade för bana och mindre lämpliga för all-round bruk, kanske:) 540is: Jag kunde inte undgå att läsa att du uppgraderat din 540 med servotronic. Har själv inte fått klart för mig om min bil är utrustad med denna option eller ej. Kan man rent visuellt se det på ngt enkelt sett eller göra ngt rattutslags test? Vad det mycket svårt/dyrbart att konvertera till servotronic från vanlig standard servo? Tacksam för svar:) Vh/ Kermit. |
|
| tror man måste ha intyg på grejerna va det är för nåt. konstigt tycker jag när man i princip höjer säkerheten så är det integodkänt. men jag tror det beror lite var man bes alltå lite lotteri... | |
|
Men vem ska bedöma om dina nya specialbromsar verkligen är bättre än originalet? Brembo kanske tillverkar erkänt bra bromsar men det finns andra tillverkare också där det kanske inte är lika självklart att bilen verkligen blivit säkrare. Racerbilen: Länk |
|
|
Ett bromsprov borde kunna avgöra sånt - inte en sur SBP'are som inte ens orkar kolla utan fäller kommentaren genom fälgarna. |
|
|
Det är besiktningsteknikern som utför besiktningen som bedömer om förändringen påverkar trafiksäkerheten eller inte. Vid tveksamhet kan han naturligtvis be om hjälp. Att man monterat grejer som per definition är bättre behöver inte automatiskt betyda att bilen blir säkrare, grejerna ska även passa ordentligt på bilen och vara monterade på ett tillfredsställande sätt. Ett bromsprov ger i princip bara bromskrafter på respektive hjul och därmed också jämnheten mellan hjulen på samma axel, och detta vid 3,5 km/h. Det är en väldig skillnad när man kommer upp i lite hastighet, det blir helt andra påfrestningar, inte bara på skivor och belägg utan även på fastsättningar mm. Monterar man t.ex. bromsarna som funkar bra på en Ferrari på en Fiat Uno istället tror jag man kan bromsa bort hela framvagnen från resten av bilen... Men som sagt, teknikern kan inte anmärka på det bara för att det inte är originalgrejerna, han måste också bedöma att trafiksäkerheten påvekats genom bytet. Personligen ser jag ingen anledning till det om det är vettiga grejer som är vettigt monterat, men det måste man bedöma från fall till fall, och därmed kan bedömningen tyvärr även skilja mellan olika besiktningstekniker... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.