|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem. Ett ganska angenämt sådant kan tyckas, men ändå.. Jag letar nyare bil och har hittat två bilar jag tittat lite mer på och är intresserad av. Jag vet bara inte vilken som är det bättre köpet.. Jag hoppas att ni kan ge mig lite tips och råd, det vore väldigt uppskattat! Det ena är en 328 Coupé e46 och den andra en 520 Sedan e39. 328'an är en senare -99 med 6 500 mil på mätaren. Den utrustning man vill ha (komfortpaket), dock ej Xenon eller sportstolar. Stolarna är dock elstyrda. Helt original med alufälgar och gula blinkers. Två tidigare ägare som båda varit medelålders till äldre par. Trots Coupé och stor motor är den alltså med 99,99% sannolikhet inte buskörd. 520'an är tillverkar november -00 men räknas tydligen som -01. 11 500 mil har den gått. Utrustningsmässigt likvärdig 328'an förutom att den har dubbel klimatanläggning, Xenon, Angel Eyes samt vita blinkers. M-sportratt, men ingen elstyrning av stolarna. Båda bilarna är väldigt fina in- som utvändigt. Båda bilarna har metallicfärg och lackade utvändiga lister så dom är ju fräscha att titta på. Båda bilarna har mörk inredning samt klädsel. 328'an har alupaneler, 520'an har svarta(?). Ganska olika bilar men jag kan tänka mig båda två.. Jag får ge lika mycket för dom. Några fördelar för 328'an är stora motorn, trevlig KÖRkänsla, snygg plus att motorvärmare och kupéuttag redan finns. Några fördelar för 520'an är att den är mer praktisk med två dörrar till, härlig ÅKkänsla, snygg plus att Xenon och Angel Eyes redan finns ;). Lite reserverad mot 520'an tyvärr på grund av den "lilla" motorn samt de problem man läst om. Just rostproblem verkar vara värre än på e46 modellen.. Där får man istället byta länkarmar med jämna mellanrum så det går kanske på ett ut :). | |
|
Vet inte om du kollat försäkringspremierna men jag kan gissa att 328:an kostar lite mer. Båda bilarna kan som sagt drabbas av rostproblem och vilken modell som är värst är svårt att säga, verkar variera från bil till bil. Fördelen med 520'n är ju att du har rostskyddsgaranti kvar. De argument du räknar upp stämmer väl så det är mer upp till dig själv att värdera dessa. För 6-7 år sedan så hade jag tveklöst valt 328:an men idag hade det blivit 520:n om jag stått inför samma val. Behoven förändras ju ;) Har ju idag både en E39 och en E46 och skillnaden i komfort är stor och faktiskt större än jag trodde. Men har man inte behov av det praktiska och gillar att köra bil så har man det trevligare i en 328:a. ___ //Ulf |
|
|
Försäkringarna låg faktiskt väldigt nära varandra! Så både inköpspris och försäkring skiljer inte på många kronor. Det hänger alltså helt och hållet på vilken bil man gillar mest.. Typ :). Att det finns rostskyddsgaranti kvar på 5'an är ju sant. Å andra sidan får man maskinskadeförsäkring på 3'an i och med att den är yngre än åtta år och gått mindre än 10 000 mil.. Men motorerna går väl problemfritt vad jag hört. Jag har egentligen ingen som helst användning för två dörrar extra idag, men det är ju ingen nackdel att ha dom ibland. Sen är ju e39'an, lite senare årsmodeller, rätt trevlig att titta på. Hjärtat säger nog 328 men förnuftet vill 520 :). |
|
|
Jag kör med en 323Ci i arbetet och en 520 privat, 323:an är en mycket kvickare och roligare bil att köra, men 520 är otroligt komfortabel och mjuk att köra. Dt beror helt på hur du gillar att köra. Försäkringen är lite dyrare på e46:an men bensinförbrukningen lika, jag kör båda på 0,83L/mil blandad körning. Bäst är att ha en av varje. BMW CS #5206 |
|
|
Jag håller med, en av varje... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Länk Länk Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Tack Udo Dirkelsniff för länkarna! Hade läst ett par av dom innan men jag blir inte så mycket klokare för det känns det som :). Är det någon skillnad på att 520'an gått 5 000 mil mer än 328'an? Eller är det ändå så pass lite så det inte spelar någon roll för motor och bil i övrigt? Att ha en av varje vore ju trevligt, men då skulle det nog bli ännu krångligare att välja mellan dom :). Den jag köper nu kommer få gå året runt, även om det kanske bara blir cirka 1 000 mil per år. |
|
|
Min 520 har gått 31000 mil och 323:an 24000 mil, dom känns som nya båda två. Länk Länk BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.