|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta tyg på innertaket! Hur går man tillväga? är det svårt att få lös & sedan sätta fast igen? Är en bmw E36 sedan de gäller Mvh Jon | |
|
Lyfter denna tråden. Finns där någon som har tagit bort innertaket på e36 touring. Hur gör man isåfall. Mitt tak har släppt lite överalt nämligen och tänkte lägga om tyget. Tack på förhand. ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Tja, Om du är den första får du gärna dela med dig av bilder typ en "gör det själv" kanske om du orkar, detta lät nämligen som ett kul projekt, i mitt fall inte för att det släppt utan snarare konvertera till svart.... /Magnus |
|
|
Ja fan. Låter som en kul utmanning. Skall fan ge mig på det i nästa veckor. Dokumenterar det hela med bilder. Men skall nog först åka till bmw och fixa sprängskiss på taket. Tror ni att dom lämnar ut sånt. Om inget annat så borde det väl finnas en reperationshandbok för såna ändamål. Någon som vet och kan hjälpa mig få tag i infon? ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
| Jag har idag varit på bmw för jag vill byta innertak på min 335 o taket kostar ca 5000 och arbetet kostar 8000........jag fixar det inte själv så jag vetifan om jag ska göra det eller ej......DYRT E DET !!! | |
|
Fy fan säger jag bara. Jag har byggt väldigt mycket med tyg förrut. Just att klä in saker. Det är ju faktiskt ganska lätt igentligen. Får jag bara ut taket så är det inga problem för mig att fixa det. Men jag skall först veta hur jag får ut taket. Har tyvärr inte haft tid att ge mig på det ännu. Men tror taket siter fast med alla handtag. Jag har sett hur det ser ut bakom tyget. Där siter typ en tun spånskiva som tyget är fastlimmat på. När man har fått ut taket så kan man bara dra av det gamla tyget och rengöra spånyttan. Sedan får man sprya på nytt klister som man kan köpa på burk (typ sprayburk) hos vilekn bilstereo försäljare som helst. Då man använder sama typ av klister att klä in basslådor. Så får man dra på det nya tyget. Lägga det snygg runt om kanterna. Sätta ett par häftklammrar så det verkligen sitter fast och sedan är det färdigt. Men som sagt, mitt största problem är HUR jag skall få ut taket. Det andra är inget promblem tycker jag. Men jag tycker materialkostnaderna är väldigt höga. Men arbetskostnaden kan jag tänka tar tid. Om dom inte köper ett helt nytt tak. För då kan det inte ta så lång tid tycker jag. Bara slita ut det gamla och upp med det nya. Men skall dom ta ut taket och läga om tyget så kan jag tänka mig det tar tid. ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Plockade ur taket ur en E34-95a igår inga problem,tog det genom vä bakdörr.Så i en touring är det nog lättare ändå. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| När jag bad bmw om detta på autopartner sa de att man inte kunde byta tak om inte man tog bort fram och bakrutan... stämmer detta? | |
|
Det kan ju stämma det dom säger. Om nu bak och framrutan fungerar som någon form av fastanordning. Men låter konstigt att rutan skall hålla fast taket. Rutan vilar isåfall mott taket uppifrån. Taket kan ju omöjligt gå över rutan. Men det låter tveksamt. Jag tror dom säger så för att dom skall komma åt taket lättare. Men har svårt att tro att rutan håller fast taket om jag tänker efter:) ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Vet inte hur det är på nyare mod,men jag frågade på bmw när jag var där o köpte filter om taket går att få ur utan att plocka rutor,fick ett svävande nej som svar.Åkte sedan hem o demonterade följande, Solskydd Belysning Innerhandtag Lister runt dörrar Klädsel på alla takstolpar Häng sen ner taket i framkant och dra det lite framåt (sitter hakar i bakkant) Ta ur baksätet (båda) Tryck ner framstolar i botten,ta bort nackstöd Fäll sätet rygg så mkt det går Högra stolen framskuten Vänstra bakåt några hack Tog mig mindre än 1tim så låg taket utanför bilen.BMW 520I-95 Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Intressant...undrar dock om de e lika lätt att byta på de nya... | |
|
trucker: Hur såg det ut, taket. Det är väl någon form av pressat trä. Var det bara att dra bort det gamla och på med nytt? Kanske blir enklare på en touring. Hur fick du bort a-stolparna. För dom håller väl fast taket också? ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
På bilskroten kanske man kan få reda på hur taket kan tas loss. 628csi |
|
|
hehe.. Smart idée:) Får åka och titta på skroten. Om taket finns kvar på bilen, så kan jag ju alltid försöka att plocka bort det där först:) ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Taket är nån form fiberpapp som är ganska lätt att knäcka. Klädsel sitter limmad. Klädsel på stolparna sitter med plastklips som du drar rakt ut med början i topp. ser ut så här I-- Det är inga som helst svårigheter att ta ur ett innertak,om du sen ska limma om det blir det nog ganska jobbigt o få bort det gamla limmet. Jag skulle försökt fått tag på en fint begat o bara lyft i. Om nån är sugen på att se en bild av innertak så går väl det att ordna. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Just det här att det var lätt att knäcka taket sa de till mig också och det var därför som de var tvunga att ta bort rutorna för att få i det. Jag trodde att de bara var att dra loss det liksom... | |
|
hade varit kul om du fick upp en bild på innertaket. Är taket så känsligt. Kanske skall leta efter ett nytt på skroten som man kan pröva att klä om. ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Tjena! Har funderat på att ta ut och klä om mitt innertak i min 328 coupe -95, Vad jag förstår i tidigare inlägg så är det smidigt i sedan och touring, men är det lika smidigt i coupe? Kan tänka mig att det blir krångligare att få ut, i och med att det bara är 2 dörrar,,? Med vänlig hälsning, Emil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.