AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.169

Vilken olja till V8?

Sida 2 av 2
Tu
58
Turboleffe
535d GT-12
Lite fakta om Liqui Moly.. Ligger i Ulm södra Tyskland har ett sammarbeta med VW och MAN och även BMW i motorsport m.fl. i F1 så sponsrade dom Jordan. Dom har ett komplett bilvårds program dessutom.
Liqui Moly har ett långt förflutet inom motorsport huvudtaget. Som alla andra så köper dom in olja från extärna oljetillverkare med klara addetiv m.m. www.liquimoly.de
Jag skulle kunna köpa Biltemas olja eftersom den är norsk, men risken är att man skulle vakna om nätterna med ett skrik och var helt kallsvättig lyssna efter ljud i motorn m.m. Det räcker nog för mig att inte slå i biltemas olja inte för att den är sämre utan bara utav namnet.. men åker jag på den norska macken så skulle jag nog kunna köpa deras olja och inte vakna om natten...
Så jag tror att köpet av olja är mer psykist än vetenskapligt för att jag och bilen ska må bra och tro att bilen går bättre.
Amethyst
så 0-40 syntet är inte bra för min 8a då? Tickar nämnligen innan den är varm, kan det bero på det. Och blir det bättre tror ni med Clas 5-40 eller ska man satsa på 5-50?

BOOM BOOM BASS
le
224
leifeugen
540IA -02
Castrol står det oljelocket och när man checkar rekomenderas det för v8
Castrol SLX LL 04 0W-30.(castrol Sweden).
Juhas 530i
Jag kör på Castrol High Mileage, mineral 15w 40 api sl. Den kostar 128 norska kronor 4 liter (med lite rabatt) och funkar fint.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En mineralisk 15W40-olja skulle jag vilja hävda är direkt olämplig i en modern motor, framförallt i vårt nordiska klimat!

Det finns mängder av bra och förhållandevis billiga syntetoljor som fungerar utmärkt till BMW-motorer som inte behöver longlife-klassade oljor. Budgetalternativ (som är bra) är Biltemas och Rustas helsyntetiska 5W40-oljor. Den förstnämnda tillverkas av "en norsk oljetillverkare" och den andra oljan tillverkas av Aschland (Valvoline). Pris ca 50 kronor litern...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Im
30
ImP
535im-98(E39)
Är jag dum som kör på Mobil Syper S? Semi syntet 10w 40 i en 535-98??

ImP
Valvoline synpower körde jag i min farsas 735a vid förra oljeservicen. Jag kör även själv med den oljan i min 520. Ganska prisvärd helsyntet olja tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.