|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada (och inte så glada) BMW ägare. Som nybliven 530 iA Touring -93 ägare tänkte jag fråga om det är någon här som kan ge mig en rekommendation på vilken olja jag helst skall använda till denna spisen. Jag har ingen aning vad det är för olja i nu och jag vill veta vilka vätskor jag har bilen. Samma gäller iofs låda och bakaxel. Tack på förhand. //Kjell | |
|
Tjena Kjell! Jag tycker du ska testa Castrol Edge 10w-60 alt. 0w-40 på vintern, funkar kanon och skyddar motorn väldigt bra vid hård körning + att bilen antagligen kommer gå lite bättre och dra mindre bränsle. I växellåda och bakaxel så kör jag med Redlines oljor, växellådan blev som ny när jag bytte (manuell) =), absolut att rekomendera! //Jonas |
|
|
Hej! 10/60 är nog i tjockaste laget, testa 5/50 istället. själv kör jag med mobil 1 5/50 funkar skitabra. |
|
| Syntet eller mineral? | |
|
Finns ingen anledning att inte välja syntetolja! Personligen skulle jag rekommendera en bra 5W40-olja av syntetisk typ. Det finns många bra oljor av den typen till förhållandevis bra priser - så det är inga problem att finna ett alternativ. Klassningen bör vara API SJ, SL eller helst SM samt ACEA A3. Är den dessutom BMW-klassad är det en bonus, men jag ser inte det som någon nödvändighet på en lite äldre motor. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för svar. Hade väl egentligen tänkt mig en syntet och priset är inte det viktigaste, även om det rymms 7,5 liter, bara den är "rätt" för motorn. |
|
Ulke |
Mobil 1 5w-50 //Ulke |
|
Motorolja Liqui Moly. 5W-40 normer: API - SJ - CF.ACEA - A3-98, B3-98, VW 500.00, 505.00 Mercedes Benz 229.1. Testad och godkänd för Turbo och Katalysator. 5 liter för 289:- syntet tycker att den är prisvärd fins på Clas Ohlson.. som jag fattade så kladrade denna olja BMW-longlife eller har jag fel. Tänker skälv slå i den i min 540-98 |
|
|
--> Liqui Moly hmmmmmm... Lät nästan lite väl billigt. Clas Ohlsson...!?!? Då kan jag handla med mig en stekspade och några värmeljus med det samma... *ler* Vågar man köpa olja där då..!?!? |
|
| Ja det är jag och med JohanB som ledsagare i oljas värld så tror jag att denna olja är minst lika bra som dom dyrare även om det är CO som säljer den.. sök i tidigare trådar om motoroljo och läs JohanBs inlägg så förstår du säkert.. | |
|
...då tackar jag ödmjukast för tipset ;=) Åtta cylindrar -för oss som inte har råd med tolv tändstift! |
|
|
...f..n "Åtta cylindrar..." var bara signaturen som hamnade fel... *ler* |
|
|
Detta är ett av JohanBs innlägg tycker det säger allt om olja läs och begunda. Att kolla oljans kvalitet är egentligen relativt enkelt! Det är bara att läsa vilka klassningar oljan klarar! SAE- anger viskositeten (hur tjock/tunn oljan är vid 40, resp 100grader), men INTE vilka smörjegenskaper oljan har. API- och ACEA- anger vilka smörjegenskaper oljan har i en mängd olika laboratorietester. När det gäller API, kan alla senare (högre) klassningar ersätta äldre klassningar, men inte tvärtom (ungefär som att en nyare version av Word, kan läsa äldre word-dokument, men inte tvärtom). T ex. en API-SL-olja kan ersätta en API-SF-olja, då SL är en senare klassning. ACEA- är tuffare i testerna och säger egentligen mer om våra förhållanden i Europa (ACEA är ett europeiskt klassningssystem, medan API är amerikanskt). Här är det lite mer krångligt, då det finns en del specialklasser för bland annat "bränslebesparande oljor" (A1/B1) och olika specialklassningar för direktinsprutade bensin- och dieselmotorer (A4, resp B4). Sedan tillkommer olika biltillverkar specifika klassningar, t ex BMW longlife. Glöm inte bort att det handlar om "klasser", så två oljor som har samma klassning, har inte identiska egenskaper! Men klassningssystemen är mycket starkt standardiserade och gör automatiskt att det inte blir några avgörande skillnader i egenskaperna i samma klass. Har två oljor samma klassningar, är de mycket lika i sina egenskaper. Personligen skulle jag köpa den billigaste av två oljor med samma klassningar! Vem som tillverkar oljan är mindre intressant än vilka klassningar som oljan har! Många oljemärken har ingen egen tillverkning (t ex Biltema och Agrol), utan de köper sin olja från någon av oljetillverkarna och får den levererad med en egen etikett (och i bland en egen förpackning). Oljan köps som färdig produkt med de additiv som skall vara i den. Däremot köper olika oljebolag olika rå- och basoljor av varandra, för att använda i sin egen tillverkning, för att täcka upp underskott samt blanda till önskade egenskaper. Oljeadditiv (de som oljetillverkarna tillsätter) tillverkas av ett fåtal tillverkare i världen och de flesta oljebolagen köper färdiga "additivpaket", som de sedan tillsätter i sin basolja för att få rätt klassning på oljan. Så en Biltema-olja som är klassad API SJ och ACEA A3, är bättre än t ex en Castrololja som är klassad API SH och ACEA A2! Biltema vill/får inte tala om vilka som tillverkar deras olja! Jag skulle personligen satsa en slant på att oljan är norsk.... ;o) Biltemas helsyntetiska 5W40-olja är en bra olja! (trots att en del av olika anledningar försöker smutskasta den!) Att påstå att vissa oljemärken är sämre/bättre än andra, är en grov förenkling som inte håller! Kolla klassningarna, de säger det mesta! Som "budgetalternativ" skulle jag föredra den före en mineralolja från någon av de stora kända tillverkarna, trots att man landar på ungefär samma literpris! (Däremot kan man säga att inget större oljebolag skulle våga släppa ifrån sig en "dålig olja", så en viss garanti är det att köpa ett etablerat oljemärke.) Oljeindustrin pumpar in miljontals kronor på reklam varje år, så de vill givetvis få tillbaka de pengarna med ränta, genom att försöka få kunderna att tro att just deras olja är "unikt bra".... Se förbi reklamen och kolla på klassningarna i stället, så ser du vad du köper. ;o) |
|
|
Trots att jag har sysslat med bilar i över 30 år, har jag aldrig satt mig in i oljans (kompliserade) värld. Det tar väl några dagar innan alla dessa API, ACEA och SL synker inn. Men mycken tack för en utförlig införing i detta mitt hemlands stora tillgång... :=) F..n, jag som kommer från Norge borde ju ha fått denna kunskapen med modersmjölken... *ler* //Doc |
|
|
Hej igen Leffe... Har läst på lite nu och du har nog övertygat mig. :=) Liqui Moly kostar ju mindre än hälften av vad jag hade tänkt att betala och det är ju tydligen ingen o- eller ökännd halvskum produkt, som jag tyvärr trodde... En ber ödmjukast om ursäkt. De är ju tydligen stora i övriga världen, aktiv inom racing (borde jag väl veta, för om jag inte minns fel var väl det Tony Rickardssons huvudsponsor). Tror du denna oljan funkar lika bra sommar som vinter, eller bör jag ta mig besväret att byta vår och höst? |
|
|
Hej jag kör på Valvoline synpower 5-40 funkar bra tcker jag .. billig också 4 liter 329 kr inte så farligt tycker jag Bimmer |
|
| ...ja det verkar vara 5-40 jag skall satsa på i alla fall då förstår jag. Jag hade, efter att ha kollat runt lite, räknat med minst en 1000-1500 spänn för ett oljebyte, men nu blir det ju pengar över för en platta öl till påsk oxå... ;=) | |
|
dockjell.. Hadde samma tanke som du när jag köppte 540. Har alldrig reflekterat över oljor så mycket tack vare att jag kört disel i så många år och servat bilarna gratis till sammans med lastbilarna som jag har.. Men nu när jag skulle serva 540 tänkte jag att det är kanske inte så smart att slå i olja för diselmotorer.. så snackade med polare som åker V8 BMW och skrämde upp mig och sa att jag måste köpa en castrol olja 8l för 1400:- så tänkte jag att det kan inte vara möjligt. Men nu efter att tagit reda på fakta så facade jag polaren men det var som att snacka med en vägg han menade att så var inte alls fallet bababa. men han får väll tanka olja för 1400 men du dockjell och jag får ju minst en platta till påsken med ny servad motor undra om polaren får det oxå... |
|
| ...du får väl bjuda polar´n på en bira du då, du som har pengar över. *ler* | |
| Ja man får väll det hehe | |
| Valvoline synpower 5-40 häller jag i min kära V8a.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.