AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.738

Raka rör i Z3?

Många inlägg har senaste tiden handlat om att få bättre "vrål" i "Zätorna". Jag har själv kollat runt lite på G-power, Eisenmann, Ferrita m.m. säkert bra grejor men ganska dyrt. Jag har även hittat raka ersättningsrör för främre ljuddämparen vilket ju blir billigare men hur låter det? Någon som prövat på en 2,8 eller 3,0?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ersättningsrör låter intressant. Var har du hittat detta ? Passar det rakt på eller måste du skära i existerande rör ? Är fallet det senare då vet jag inte om det är så intressant..
Jag är alldeles makalöst nöjd med ljudet från min 2.8'a med Bastück system, som finns att köpa här Länk

/Fredrik
ka
204
kaell
330xi -01
I helgen plockade jag bort en dämpare på min.

Sitter ett Ferrita-system på sedan innan i 2,5", och jag kapade av innan dämparen och ersatte med universal-delar från Ferrita med muffar och rör-klämmor. Och på så sätt kan jag när som helst sätta tillbaka dämparen - men de kommer inte att hända igen :)

Nu mullrar den oerhört fint, utan att låta som en sönderkörd E36:a med hål i systemet (ni vet vad jag menar). Ljudet har blivit lite dovare bara, inte nämvärt högre. Ska försöka fixa nått ljudklipp...

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Sagt och gjort, här kommer en liten film på hur bilen låter med endast 1st dämpare längst bak. Runt 5000rpm börjar de låta riktigt fint :)

Länk

(större fil, verkar inte fungera på ett tag. Testa denna istället då...)

Länk

Höj volymen :)

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Gu
23
Gunman
318is-90
Z3 Roadster 2.8 -98
Håller helt med Fredrik M, jag har också ett Bastuck system på min Z3.
Har även monterat ett K&N 57i kit = öppet filter, detta tillsammans
blir en underbar sång.

Gunman.

Gunman, det verkar som vi har väldigt lika smak. Samma val av avgassystem och samma val av bilar. =)

/Fredrik
Tack för svaren. Kaell, sicket läckert bröööl! Fredrik M och Gunman, tack för tipset, hittar inte till 3,0:a på fmw-onlineshop men det finns på Bastücks egen hemsida så det ska nog kunna ordna sig. Ska även kolla priser hos Forza som säljer Supersprint system. Nu ska jag bara hitta öronproppar till hunden!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Kaell:
Snygga fälgar, vad heter dom och vart köper man dom?

Brölet lät helt OK, kul att se Tomas bil igen.
Hoppas du kommer på BMW SPring Break 6 Maj på Mantorp.

Z3MPOWER
ka
204
kaell
330xi -01
Måste säga att ljudet i filmen inte är riktigt som i verkligheten, är inte så farligt faktiskt, mer sång än bröl då kameran inte pallar djupa ljudet.

Fälgarna är ACE Rex, även kallade Race Y. Återförsäljare är www.amring.se men jag tror inte dom säljs längre, fast har sett ett företag som heter Shouwantera som annonserat.

Bilen är väl lite annorlunda nu än när Tomas hade den - borrade Brembo-skivor, strippad på lite överflödigt krom (enl. mitt tycke), upp-polerat motorutrymme är väl de sakerna som syns mest iallafall. Annars håller jag just nu på att fundera ut något bra för att kyla ner insugsluften med någon vatten-historia är de väl tänkt. Ett återbesök hos ESS är planerat för att uppgradera programvaran.

Ska försöka ta mig till Mantorp den 6:e :)

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Us
13
User z3
Z3 coupé 3,0i -01
Låter riktigt gott kaell, dubbla utblås på en 2.8a var hittar man sånt? Vad hade du gjort mer vid systemet
ka
204
kaell
330xi -01
Tja,

Det är ett 2,5" Ferrita-system med borttagen ljuddämpare i mitten (alltså 1 dä'mpare längst bak bara).... rekommenderas :)

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Us
13
User z3
Z3 coupé 3,0i -01
Om man skaffat ett öppet filter behöver man göra något mer vid en 3,0:a
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ja sätt tillbaka luftfiltret i burken där det hör hemma så slipper du sabotera motorn exempelvis.
ka
204
kaell
330xi -01
Hellre ett avgas från katten än ett öppet luftfilter.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Us
13
User z3
Z3 coupé 3,0i -01
Hur ser systemet ut kaell? Jämfört med ett orginal?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.