|
|
|
|---|---|
| Var till däckfirman idag och fick sommardäcken påsatta, det är Michelin 235/55 R17. Jag frågade däck-snubben hur länge till han trodde jag köra med dem, han svarade den här säsongen ut. Däck med min profil klarar inte mkt mer än 3000-3500 mil sa han, mina har rullat 2600 mil nu. Är vissa profiler mer kortlivade än andra och varför i så fall. Vilka håller längst? | |
|
Regummerat utltralågpris bakelitgummi som är stenhårt kan rulla grymt långt. Mina McRipper eller vadfasiken de nu hette rullade 8000 mil och var fortfarande lagliga. Men greppet var noll om vägen var det minsta fuktig. Oftar brukar det inte vara en enskilld faktor som gör att däcken går snabbt utan kombinationen av flera. Ju dyrare = desto snababre tar de slut. Låg profil = mera "kavande" mot vägbanan då däckssidorna inte kan ta upp ojämnheter. Höga prestanda = bra grepp men slits snabbt pga av gummikvalite. Breda däck = slits i kurvor då de måste "kasa" lite |
|
| Mina Michelin Energy 195/65 15H har rullat över 6000 mil (svårt att veta exakt eftersom man kör med vinterdäck på vintern). Mönstret är fortfarande lagligt (besiktigade bilen förra veckan). | |
| Jag har inte riktigt fattat än. Är dessa däck jag pratar om bättre, eller bara dyrare? | |
|
Pirelli har lite dåligt rykte om att ta snabbt slut, men jag tror att din däckkille skrämde upp dig lite. Om du gasar friskt kan du köra slut på en uppsättning däck på en och samma säsong - men kör du "försiktigt" så kan du lätt köra 5.000 mil med 55-profil. BMW CS #6212 |
|
| Är det inte så att om man har 235/55 R17 så håller de längre än däck med lägre profil, ta vanliga 235/40 R17. Nya däck borde hålla ett bra tag, har själv kört 2 säsonger med mina gamla Michelin 235/40 däck, då såg dem fortfarande fina ut och var fullt lagliga. Körde inte så hårt dock men många mil klarade dem av i alla fall. | |
| Jag vill påstå att jag kör rätt lugnt. Har dock som hobby att klara alla rondeller utan att sakta ner och det är rätt många rondeller i Uppsala ;-) | |
Juhas 530i |
Att en "däcksnubbe" påstår att du har blankslitna däck är väl inte så konstigt. Han säljer ju trotr allt däck! Mvh Juha |
|
4 mm har rykt på mina sommardäck 225/45 17". På ca 1000 mil. Då har jag kört ganska lugnt, åtminstone inga rivstarter... Keep Your Distance! |
|
|
tja har 235/40/18 på min 525a brukar vara glad om dom håller 1500-2000mil... kanske lite för hård körning & bra pris vid iköp spelar roll.. men tror inte dom håller mycket längre vid "snällare" körning.. /// Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
Jag menar självklart 4 mm på bakdäcken, 1 mm bort på framdäcken. Keep Your Distance! |
|
|
Körde slut mina pirelli p zero 17" 225 45 på en säsong, ca 2000mil. Å då var de helt blanka bak, inte ett tvärgående spår kvar! Bilen var min förra 528i e39 med M chassie. Inga donuts eller burnouts. Dessutom var det så inihelvete bra grepp i dem så det var praktiskt taget omöjligt att få till ett litet ställ ens i dyngblöta kurvor. Snällt körda alltså, möjligen kan de fått lite stryk på de vansinnigt roliga småvägarna mellan Eskilstuna å Katrineholm ett antal gånger. Men så var de mjuka som suddgummi när de var nya också :) |
|
|
Bara för att de är dyrare så behöver de inte hålla mindre. Det har ju med fler saker att göra än så, det viktigaste är väl hur pass hård gummiblandning det är. Bilen: Länk |
|
|
De absolut sämsta skitdäcken jag råkat ut för är Toyo Proxes som jag köpte till min 318 E36 för 5 år sedan när bilen rullat 9000mil. De var i dimensionen 185-65-15 hastighetsklass T (190), dvs i "Kalle Anka dimension". Ena paret var slut efter 1.5 år och 1500mil senare. Sedan dess kör jag inte på något annat än "märkesdäck", mina Michelin Pilot (225-50-16) till 328:an rullade 3000mil och hade bara slitits ett par mm. Dock gäller den generella regeln att ett mjukare däck slits snabbare än ett med hårdare blandning. |
|
|
Finns det inte något index för slitstyrka? Jag har bestämt för mig att jag sett en tråd här på AP där det nämndes att t.ex. jänkarna prioriterar "rulla långt" framför grepp och således har däck som är mycket hårdare men som också rullar långt. Detta skulle stå angivet på däcken så att man kunde få en indikation om däckets "hårdhet". Har sökt till förbannelse men kan inte hitta tråden =(. Ordet "thread wire" dyker upp i mitt huvud men jag blir inte klokare för det. //Stenback |
|
| Michelin TRX 415- 240/45 håller dåligt tycker jag, trots ett hutlöst pris (men ytterst god komfort och väghållning). Runt 4000mil, lugn körning och det känns som om man borde kunna komma 2000mil till på, ioförsig diffad bakaxel på 535an men endå! | |
|
Hur långt är ett snöre? ; ) |
|
|
42000 (!) mil på lastbil, det var ändå ett drivdäck. Sen regummering och runt 30k till på samma stomme. Visserligen finkörning ur slitagesynpunkt, men ändå. Ger lite perspektiv :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.